Якісний дизайн вантажівки — це не лише поєднання естетики з функціональністю, а й максимальна енергоефективність вантажівки й мінімізація викидів CO2. Елегантна деталь насправді може допомогти заощадити пальне.
Питання екстер’єру вантажівки може здаватися не дуже пріоритетним — особливо порівнюючи з викликами, з якими представники галузі перевезень стикаються щодня. Однак від нього залежить не лише зовнішній вигляд вантажівки, а й витрата пального та енергоефективність, зокрема через вплив на аеродинаміку.
Як відомо, аеродинамічний опір — це причина значної частини витрати пального вантажівкою під час дальніх перевезень. Для електровантажівки витрата енергії за відносними показниками може бути навіть вищою. Тому одна з основних задач дизайнера нової моделі вантажівки — це покращення аеродинаміки.
«Як дизайнери ми, звичайно, хочемо створювати для наших клієнтів красиві вантажівки. Але ми також повинні враховувати інші вимоги водіїв, як-от витрата пального й енергоефективність», — говорить Берк Кескін, голова відділу зовнішнього дизайну Volvo Trucks.
«Інформація від наших експертів з аеродинаміки допомагає нам створювати основний дизайн, наприклад використовувати більш закриті конструкції кузова, а також прямі й гладкі поверхні. Часом це може становити обмеження, але в рамках нашої роботи ми успішно вирішуємо ці проблеми, водночас створюючи візуально привабливі вантажівки».
За останні десятиліття зросла важливість аеродинаміки, тому дизайнери вантажівок додають більше заокруглених кутів і гладких поверхонь, а також прибирають щілини в передній частині кабіни. До того ж, дедалі частіше використовуються дахові й бокові обтічники, бокові панелі, спойлери й дефлектори.
«Загальна мета — допомогти повітрю, захопленому перед кабіною, вийти назовні й текти вздовж боків вантажівки. Як дизайнери ми намагаємося видаляти або зменшувати зовнішні елементи, які заважають потоку повітря, наприклад щілини, вставки або виступаючі деталі, як-от бічні дзеркала».
На перший погляд здається, що базовий дизайн вантажівки з кабіною над двигуном залишається незмінним протягом десятиліть. Але до цього дизайну постійно вносяться численні зміни й покращення, головним чином через необхідність подальшого підвищення аеродинаміки. А інноваційні технології і зміни законодавства відкривають нові можливості.
«Системи камер як заміна бічних дзеркал — це великий прорив в області аеродинаміки, — каже Берк. — Прибравши з вантажівки деякі бічні дзеркала, ми значно зменшили опір повітря».
Серед інших нещодавніх інновацій — розширення повітряних завіс і системи дифузорів у задній частині причепа, які допомагають формувати потік повітря, що виходить із задньої частини вантажівки. Що стосується зовнішніх аксесуарів, як-от силові бампери, пневматичні клаксони або додаткові фари, вони негативно впливають на аеродинаміку, тому власники вантажівок зазвичай мають шукати компроміс між перевагами аксесуарів і ефективністю використання пального. Однак інколи можна знайти рішення, які задовольняють обидві вимоги.
«Наприклад, якщо Вам потрібен гучніший гудок, замість зовнішніх пневматичних клаксонів можна встановити кращі динаміки. А для додаткового освітлення можна вбудувати фари в корпус вантажівки».
Як дизайнери ми, звичайно, хочемо створювати для наших клієнтів красиві вантажівки. Але ми також повинні враховувати інші вимоги водіїв, як-от витрата пального й енергоефективність.
Покращення аеродинаміки — це безперервний процес, у якому інноваційні технології відкривають нові можливості. Наприклад, одним із потенційних удосконалень є колісні ковпаки, які дають змогу усунути зазори навколо коліс. Однак поки що потреба в охолодженні заважає реалізації цієї концепції.
«З точки зору аеродинаміки ідеальним дизайном вантажівки є форма сльози — цілком кругла спереду з довгою загостреною задньою частиною, — каже Берк. — Це заборонено чинним законодавством, але необхідність знизити викиди CO2 змушує уряди й органи влади вносити нормативні зміни. Це, у свою чергу, дає нам можливість розробляти ще енергоефективніші вантажівки й допомагати нашим клієнтам економити пальне».
Щоб дізнатися більше про аеродинаміку і її вплив на Ваш бізнес, прочитайте цю статтю й перегляньте коротке відео. Ви дізнаєтеся:
● Про повітряний потік навколо вантажівки і його вплив на витрату пального.
● Поради щодо оптимізації аеродинаміки вантажівки.
● Чому аеродинаміка так само важлива для електровантажівок, як і для вантажівок із дизельним двигуном.