Однією з функцій, доступних у транспортних засобах з високим рівнем використання технологій підключення, є геозонування: розробка, яка використовує служби визначення місця розташування для підвищення ефективності та безпеки, забезпечення більш екологічного водіння та дотримання вимог мінливого законодавства. Ми детальніше розглянемо цю технологію, її значення та потенційні переваги, які вона пропонує менеджерам автопарків та водіям, а також мешканцям міст у всьому світі.
Сказати, що транспорт сильно змінився за останні кілька десятиліть, було б певним применшенням. Ця галузь, здається, перебуває у постійному періоді розвитку та змін. Та й самі вантажні автомобілі з кожним роком стають все більш досконалими, причому окремі транспортні засоби оцінюються не лише за їхньою потужністю, ефективністю та корисним навантаженням, але й за можливостями підключення, а також різними послугами та функціями, які вони забезпечують. Одна з таких функцій – геозонування. Але ж чим саме це є насправді: і як це може бути корисним у сучасному мінливому транспортному середовищі?
Кожен, хто коли-небудь користувався пристроєм з GPS, може розібратися з концепцією геозонування. Якщо ви коли-небудь їздили на громадському електричному самокаті чи міському велосипеді, ви, ймовірно, вже цим користувалися. Це досить проста концепція. Переміщення пристрою – будь-якого пристрою – відстежується, зазвичай за допомогою GPS. Цей пристрій переміщується крізь межі, нанесені на карту, розмічаючи зони.
Ці межі є геозонами: невидимі, віртуальні кордони певної території. Геозони можуть рухатися та бути динамічними – вони можуть простягатися вздовж певного радіуса від однієї точки, наприклад, незалежно від того, чи ця точка рухома, чи нерухома – або ж вони можуть бути постійними чи тимчасовими межами, встановленими в межах певних зон, таких як шкільні зони чи місця для паркування. Способи нашої взаємодії з ними можуть суттєво відрізнятися, але в основному це відбувається, коли об'єкт, який ми використовуємо — чи то невеликий моторизований скутер, або вантажний автомобіль (і той і інший регулярно надсилають і отримують дані) — сам перетинає межу геозони, входячи або виходячи із неї, або відображається як такий, що залишається всередині геозони. Щоразу, коли пристрій перетинає одну з цих меж, щось відбувається.
Це може означати будь-що. Можливо, швидкість автомобіля, яким ви керуєте, падає через спрацьовування гальм і обмеження прискорення. Можливо, активувалася умова видачі сповіщення або активувалася чи деактивувалася ваша здатність виконувати функцію. Дія може бути навіть такою простою, як активація одного фрагмента даних: запис про ваше входження в зону та час, коли ви це зробили, або будь-яка інша відповідна інформація.
Геозони здебільшого стосуються інформації та знань: дозволяючи людям приймати обґрунтовані рішення.
Одна з переваг життя в дорозі – це свобода, тому зрозуміло, що геозонування на різних етапах сприймалося неоднозначно. Однак, це також може бути способом забезпечення підвищеного рівня безпеки, зменшення викидів і навіть підвищення ефективності. Геозони не обов'язково мають бути нав'язливими, а також не позбавлять водіїв контролю. Основне використання геозон полягає в покращенні знань водіїв, щоб вони могли адаптувати свою поведінку відповідно до потреб навколишнього середовища.
Важливо зазначити, що моніторинг транспортних засобів та контроль поведінки водіїв і транспортних засобів є делікатною темою стосовно GDPR та інших законодавчих актів про конфіденційність. Таким чином, цю технологію слід використовувати лише у випадках, коли компанії провели ретельну правову оцінку та врахували ризики. Зазвичай рішення вимагає угоди між компанією та власником транспортного засобу.
Як зазначає Йоган Рундберґ, який працює над геозонуванням у Volvo Trucks: Геозони здебільшого стосуються інформації та знань: дозволяючи людям приймати обґрунтовані рішення». Хоча вантажівки мають функції, які дозволяють геозонам ініціювати дії, що впливають на поведінку водія, вони здебільшого призначені для інформування водія, менеджера автопарку або будь-якої іншої особи, якій потрібно знати, що відбувається.
Йоган продовжує: «Ви можете призначити геозону одному або декільком автомобілям, щоб при в'їзді автомобіля в геозону була активована або зареєстрована подія. Вони отримують сповіщення. Також буде ще одне сповіщення, коли транспортний засіб залишатиме геозону. Доступні різні форми: Звичайно, ви можете створювати кола, квадрати, багатокутники, але також можете спланувати маршрут і встановити навколо нього геозону. Потім ви можете увійти до служби управління автопарком і переглянути всі ці події.
Але які функції виконують ці геозони? Вони можуть допомогти з плануванням маршруту, логістикою та складанням розкладу – серед іншого. Тому що, понад усе, вони адаптивні. «Їх використання дуже гнучке, — каже Йохан, — і наші клієнти можуть використовувати їх для чого завгодно: але зазвичай вони використовують їх для місць завантаження та розвантаження, де є можливість сповіщення."
"Можливо, люди, які працюють на складі, завантажуючи або розвантажуючи вантажівку, отримають сповіщення про те, де насправді знаходиться вантажівка, і сповіщення про те, що вона ось-ось прибуде." Вони можуть бути готові до його завантаження: а також це допомагає транспортній компанії вимірювати продуктивність, вони знають, як довго транспортні засоби перебувають у певній зоні."
Окрім допомоги менеджерам автопарку у виконанні їхньої роботи, геозони також можуть надати водієві більше знань: а знання – це сила, особливо коли йдеться про адаптацію до умов водіння. Йохан пояснює: Водієві також надається інформація: вони можуть бачити на комбінації приладів, що вони в'їхали в геозону або покинули її. Тоді водії стають більш усвідомленими щодо своєї поведінки: це більше знань для них, що допомагає їм адаптувати свою поведінку за кермом відповідно до навколишнього середовища».
Гнучкість — це частина радості від роздумів про це, адже кожен матиме свій власний спосіб адаптації послуг до своїх потреб».
Отже, концепція геозонування сама по собі досить проста: трохи більше, ніж лінії на карті. З часом взаємодія транспортних засобів з ним стає все більш складною.
Хокан Валл — куратор проєкту зонування у Volvo Buses, який також багато років працює над технологіями геозонування. Він бачить як людей, які бажають використовувати зони для збору інформації про маршрути та поведінку водіїв, так і тих, хто хоче використовувати їх для безпосереднього впливу на поведінку транспортного засобу. «Головна мета зонної технології — контролювати певні функції в автобусі», — каже він. «Це можуть бути зони безпеки, де діє обмеження швидкості, або різні зони для гібридних автобусів, де можна контролювати, чи рухаються вони на двигуні внутрішнього згоряння або на електричній енергії».
Технологія зон може безпосередньо визначати поведінку транспортного засобу, а не просто збирати та надавати інформацію. А гнучкість і адаптивність дозволяють створювати індивідуальні рішення для окремих ринків та середовищ. Як пояснює Хокан: «Ви також можете звернути увагу на споживання енергії системами опалення та охолодження, залежно від того, як довго двері залишаються відчиненими, коли температура на вулиці сягає певного рівня». Гнучкість — це частина радості від роздумів про це, оскільки різні оператори використовуватимуть послуги зони відповідно до власних потреб».
А як щодо вантажівок? Йохан Рундберг пояснює, як зони безпеки можуть принести реальні переваги на робочому місці. «Коли транспортний засіб в’їжджає в геозону з визначеним обмеженням швидкості, його поведінка може змінитися», – каже він. «Ви зможете обмежити швидкість, з якою транспортному засобу дозволяється рухатися в цій зоні».
Зони безпеки також можуть використовуватися для підвищення безпеки руху на автомагістралях. Йохан пояснює: «В інтересах кожного забезпечити безпеку дорожніх робітників, що можна зробити за допомогою геозонування, автоматичного обмеження швидкості транспортних засобів, що проїжджають повз». Однак це потрібно регулювати: який орган влади матиме доступ до цього? Нам потрібно переконатися, що цим не зловживають. А ще один варіант використання, який обговорюється, — це можливість обмеження швидкості важкозавантажених вантажівок, що рухаються по мостах або по дорогах низької якості, щоб зменшити витрати на технічне обслуговування та ремонт."
На практиці, хоча обмеження поведінки водіїв може здатися декому непотрібним, ця технологія була сприйнята добре. Як каже Хокан Волл: «Коли водії дійсно відчувають, що транспортний засіб допомагає підтримувати швидкість, забезпечуючи комфорт пасажирів, це справді корисно, бо тоді вони можуть зосередитися на пасажирах та самій дорозі».
Балансування можливостей геозони з вимогами водіїв може також допомогти в досягненні екологічних цілей. Як каже Хокан Волл: «Однією з речей, яку можна було б зробити, це використовувати зони для скорочення часу, який транспортні засоби проводять на холостому ходу, наприклад. Можливо, що двигуни автобусів могли б працювати на холостому ходу лише певну кількість хвилин, а потім їх вимикати. Шум також є фактором планування екологічних зон. Наприклад, на підйомі перед лікарнею можна додати зону для перемикання автомобіля в електричний режим, щоб уникнути зайвого шуму».
Аналогічно до багатьох інших можливостей комунікаційних технологій, технологія зонування, реалізована за допомогою геозонування, цілком може стати такою ж природною частиною водіння вантажівки, як автоматичне перемикання передач та функції безпеки. І досвід показує, що в багатьох випадках це просто полегшує життя. Але одне можна сказати точно: У міру того, як вантажні автомобілі стають все більш комунікативними, такі технології, як геозонування, продовжуватимуть розширювати своє застосування та адаптуватися на благо як підприємств, так і громадян по всьому світу.
Якщо ви хочете дізнатися більше про те, як зв'язок змінює галузь вантажних перевезень, вам також може бути цікаво прочитати:
● Як зв’язок та штучний інтелект покращують час безвідмовної роботи вантажівок
● Як технології передачі даних та бездротового зв'язку запобігають поломкам вантажівок