Застосувавши перевірену концепцію з аерокосмічної галузі до великотонажних вантажівок, компанія Volvo Trucks ще більше покращила аеродинаміку своїх транспортних засобів, а отже, підвищила їхню паливну та енергоефективність.
Подолання опору повітря та лобового опору має надзвичайно значний вплив на витрату палива вантажівкою, особливо під час перевезень на далекі відстані. Ось чому покращення аеродинамічного дизайну вже давно є пріоритетом для інженерів Volvo Trucks. У 2024 році запуск Volvo FH Aero відзначився низкою аеродинамічних покращень, зокрема подовженою передньою частиною та заміною бічних дзеркал системою оглядових камер. Ці зміни, у свою чергу, створили можливості для подальшого вдосконалення, включаючи ці останні оновлення.
Найважливішим доповненням до вантажівки є стабілізатори потоку повітря в кабіні, розташовані на передніх стійках біля лобового скла. Ретельно продумана конструкція стабілізаторів складається з невеликих похилих лопатей і дозволяє управляти потоком повітря, завдяки чому він не розсіюється, а обтікає кути кабіни.
«У верхніх кутах кабіни в області дзеркала ми бачимо значний розрив повітряного потоку в наших симуляціях». Однак донедавна ми не мали доступу до цієї конкретної зони через наявність бічних дзеркал», – пояснює Андерс Тенстам, старший експерт з аеродинаміки Volvo Trucks. «Після усунення дзеркал у нас з’явиться більше можливостей працювати над цією ділянкою, яка є дуже чутливою з точки зору потоку повітря». Швидкість повітря в цьому місці дуже висока, і невелика зміна може мати ефект метелика. За допомогою цих маленьких направляючих ми можемо контролювати потік повітря на мікрорівні та створювати макрорівневий вплив на загальну аеродинаміку вантажівки.
Ця техніка, широко відома як генератори вихрів, добре зарекомендувала себе в аерокосмічній галузі та використовується в літаках, гоночних болідах Формули-1 та вітрових турбінах. Завдяки стабілізаторам потоку повітря в кабіні ця концепція тепер застосовується і до великотонажних вантажівок.
Стабілізатори потоку повітря кабіни, що покращують аеродинаміку передньої частини вантажівки, створюють кращі умови для двох додаткових удосконалень: подовжені повітряні дефлектори та скориговані обтічники шасі. Подовжені повітряні дефлектори зменшують зазор між кабіною та причепом, що особливо корисно під час руху з сильним боковим вітром. Відрегульовані обтічники шасі забезпечують краще вирівнювання із заднім крилом.
Хоча кожне з цих удосконалень було б можливим і без стабілізаторів потоку повітря на кабіні, жодне з них не дало б такої ж аеродинамічної переваги. Коротше кажучи, всі три працюють краще в поєднанні.
«Наша стратегія полягає в оптимізації передньої частини вантажівки, щоб максимізувати ефект далі за течією», – пояснює Маттіас Хейдестен, старший експерт з інженерії та аеродинаміки Volvo Trucks. «Завдяки впровадженню стабілізаторів потоку повітря на кабіні, ефект від подовжених повітряних дефлекторів та скоригованих обтічників шасі збільшується».
В основі підходу Volvo Trucks до розробки аеродинаміки лежить принцип обтічної лінії, згідно з яким інженери застосовують цілісний підхід до всього транспортного засобу. Замість того, щоб розглядати кожне аеродинамічне оновлення окремо, різні секції вантажівки розглядаються як взаємопов'язані частини.
«Це випадок, коли 1 + 1 = 3», — каже Андерс. «Ми прагнемо створити пакет удосконалень, які доповнюють одне одного, щоб загальний ефект був більшим, ніж сума всіх частин».
Ця стратегія призвела до еволюції покращення аеродинаміки за останні роки, де кожне оновлення посилює та прискорює ефект від попередніх оновлень, а також створює передумови для подальших модернізацій. Наприклад, багато аеродинамічних удосконалень, запроваджених у 2022 році (включаючи нові ущільнювачі, подовжувачі дверей, розширювачі крил та кришки дзеркал), були оптимізовані та прискорені завдяки удосконаленням, запровадженим у 2024 році (розширена передня частина кабіни, система оглядових камер).
«Той самий принцип застосовується і зараз», — каже Маттіас. «Коли ми впровадимо ці нові оновлення, ми побачимо додаткові переваги від попередніх змін». І ми також зробимо можливим впровадження більшої кількості аеродинамічних концепцій найближчим часом».
Сукупність цих послідовних аеродинамічних удосконалень дозволила знизити витрату палива і зменшити викиди CO2. Або у випадку електричних вантажівок, покращена енергоефективність та більший запас ходу. Ось чому аеродинамічний розвиток відіграє таку центральну роль у постійних зусиллях Volvo Trucks щодо підвищення паливної та енергоефективності своїх транспортних засобів.
Якщо ви хочете дізнатися більше про важливість аеродинаміки та її вплив на ефективність використання палива та енергії, вам може бути цікаво прочитати: