Протягом наступних кількох років інфраструктурні мережі для альтернативних видів палива по всій Європі отримають поштовх завдяки новому регламенту ЄС AFIR. Це означає, що існують встановлені юридично зобов'язуючі цілі щодо кількості громадських зарядних станцій для вантажівок і водневих заправних станцій.
Європейський Союз прийняв свій регламент щодо інфраструктури альтернативних видів пального (AFIR) у квітні 2024 року в рамках пакету Fit for 55, який має на меті скоротити викиди в ЄС на 55% до 2030 року.
Регламент охоплює низку альтернативних видів палива, а також види транспорту, включаючи легкові автомобілі, великовантажні транспортні засоби, морські судна та повітряні транспортні засоби. Він унікальний як своїм масштабом, так і тим фактом, що він запроваджує юридично обов’язкові цілі щодо розгортання інфраструктури альтернативного палива в державах-членах ЄС.
Найбільший вплив, який AFIR матиме на електричні вантажівки, полягає в тому, що до 2030 року зарядні станції для великовантажних вантажівок повинні бути доступні через кожні 120 км в мережі основних магістралей Європи (див. зображення нижче). До 2025 року принаймні 15% мережі має відповідати вимогам, а до 2027 року – 50%. Крім того, до 2030 року кожні 200 км мають бути доступні водневі заправні станції.
«AFIR допоможе створити базову мережу зарядних пристроїв, яка дозволить їздити між будь-якими двома точками Європи», — говорить Генрік Енґдал, директор з розвитку бізнесу у Volvo Trucks. «Це також забезпечить впевненість власникам електричних вантажівок і свідчить про значні інвестиції в цю сферу».
Створивши мінімальну базу для зарядної інфраструктури в Європейському Союзі, AFIR допоможе прискорити додаткові інвестиції. По-перше, субсидії, які будуть надані державами-членами, створять нові можливості для операторів зарядних станцій, у тому числі тих, хто зараз будує зарядні станції для легкових автомобілів. Це, у свою чергу, підсилить ефект масштабу та створить ще сильнішу комерційну базу для більшої кількості громадських зарядних станцій.
«Як колись у випадку з легковими автомобілями, ми маємо дилему курки та яйця», — пояснює Хенрік. «Важко інвестувати в електричні вантажівки, не маючи належної інфраструктури, але без значної кількості автомобілів важко інвестувати в інфраструктуру зарядних пристроїв. AFIR допоможе вирішити цю дилему і, так би мовити, змусить яйце вилупитися. Це не вирішить усі наші потреби в зарядній інфраструктурі, але допоможе розпочати та запустити процес».
Запланована мережа зарядних станцій для ЄС дозволить електричним вантажівкам долати значно більші відстані та електрифікувати набагато ширший спектр застосувань і галузей. Запланована воднева мережа також полегшить впровадження вантажівок з водневими двигунами в майбутньому, коли вони стануть доступними.
«Зараз більшість експлуатантів електровантажівок заряджають їх на своїх базах, тому не можуть обслуговувати території далі ніж запас ходу вантажівок», — говорить Генрік. «Якщо ви матимете можливість поповнити заряд бодай один раз протягом дня, що є цілком реальним за наявності гарної мережі громадських зарядних пристроїв, ви можете значно розширити свою зону обслуговування».
Якщо ви матимете можливість поповнити заряд бодай один раз протягом дня, що є цілком реальним за наявності гарної мережі громадських зарядних пристроїв, ви можете значно розширити свою зону обслуговування.
Одним із найважливіших ефектів AFIR є те, що він узгоджує позицію всіх країн-членів ЄС і створює консенсус щодо майбутнього напрямку розвитку альтернативних видів палива. Це можна розглядати як заяву про наміри в тому, що має стосунок до розгортання інфраструктури, та запевнення, що попереду очікуються значні інвестиції. Як для наявних, так і для майбутніх власників електричних вантажівок, AFIR також підтверджує той факт, що електричні вантажівки можуть використовуватися у все ширшому спектрі транспортних задач.
Щоб дізнатися більше про альтернативні види палива та майбутні тенденції розвитку інфраструктури, вам може бути цікаво прочитати:
● Яке найкраще альтернативне паливо для важких вантажівок?
● Різні шляхи до майбутнього без викопного палива для вантажівок
● 7 поширених запитань про водневі вантажівки