Trucks

Що означатимуть переглянуті стандарти ЄС щодо CO2 для важких вантажівок для галузі вантажних перевезень

Ільва Далерштедт
2024-10-31
Sustainability
Author
Ільва Далерштедт
Менеджер сегменту дальніх перевезень

У рамках своїх амбіцій щодо викидів вуглецю до 2050 року ЄС оновив свої стандарти щодо викидів CO2 для важких вантажівок у травні 2024 року. Останні зміни спрямовані на прискорення темпів розвитку транспортних засобів з низьким і нульовим рівнем викидів та вплинуть як на виробників, так і на власників вантажівок.

Стандарти ЄС щодо викидів CO2 вперше були впроваджені в 2019 році, а потім переглянуті в травні 2024 року як частина стратегії ЄС Fit for 55 щодо скорочення викидів парникових газів принаймні на 55% до 2030 року (і зрештою досягнення кліматичної нейтральності до 2050 року).

 

Найсуттєвіша зміна в переглянутому стандарті полягає в тому, що цільовий показник скорочення викидів для важких вантажівок у 2030 році було збільшено з -30% до -43% (порівняно з рівнями 2019 року).

 

Також були впроваджені нові цілі, зокрема скорочення викидів на 65% до 2035 року та на 90% до 2040 року. Початкова ціль щодо зниження викидів на 15% до 2025 року залишається незмінною. 

Нові цілі ЄС щодо скорочення викидів CO2 для великовантажних вантажівок

  • 2025: -15%
  • 2030: -43%
  • 2035: -65%
  • 2040: -90% 

VECTO — інструмент моделювання, розроблений ЄС для кількісної оцінки викидів CO2 та споживання пального, продовжуватиме використовуватися для розрахунку значень і класів викидів для кожного автомобіля. Він також використовуватиметься для відстеження та вимірювання прогресу в досягненні цілей ЄС щодо викидів CO2.
 

Крім того, переглянуті стандарти щодо викидів CO2 тепер будуть застосовуватися до ширшого діапазону транспортних засобів, охоплюючи конфігурації 6x4 і 8x4, а також 4x2 від 7,4 до 16 тонн. Вони також стосуватимуться причепів через вплив, який вони мають на споживання палива транспортним засобом.
 

«Мета цих змін — насправді пришвидшити скорочення викидів CO2 від вантажних автомобілів, пам'ятаючи про ціль до 2050 року», — говорить Ілва Далерштедт, менеджер сегменту перевезень на далекі відстані у Volvo Trucks.
 

«Найбільший вплив все ще буде на виробників вантажівок, яким потрібно буде інвестувати ще більше в розробку технологій з низьким рівнем викидів і нульовим рівнем викидів. І ці зміни також вплинуть на виробників трейлерів».

Власники вантажівок при купівлі нової вантажівки можуть розраховувати на більш широкий спектр опцій і більший набір можливостей щодо зменшення власного впливу на довкілля.»

Як нові стандарти вплинуть на власників вантажівок? 

Стандарти ЄС щодо викидів CO2 спрямовані на виробників вантажних автомобілів, і отже, вони відповідатимуть за розробку транспортних засобів з низькими та нульовими викидами, щоб допомогти в досягненні нових цілей.
 

Найбільший вплив, якого зазнаватимуть власники вантажівок, стосуватиметься нових транспортних засобів з дедалі меншим вуглецевим слідом і ширшим набором опцій, коли йдеться про вантажівки з нульовим рівнем викидів. У той же час виробникам вантажівок доведеться поступово відмовитися від транспортних засобів і функцій, які негативно впливають на вуглецевий слід. 

 

«Не тільки збільшиться кількість нових силових ліній, але й звичайні двигуни внутрішнього згоряння повинні стати більш ефективними, якщо виробники хочуть досягти нових цілей», — каже Ілва. «Для споживачів це означатиме менше енергоспоживання та фінансову економію. Це також допоможе їм заощадити на податках і дорожніх зборах, пов’язаних із викидами CO2, а хороші оцінки VECTO можуть збільшити вартість вживаного транспортного засобу».
 

Це залишить власників вантажівок перед важливим вибором щодо того, чи продовжувати інвестувати в звичайні трансмісії, чи досліджувати свої можливості з новими технологіями, такими як електромобілі на акумуляторних батареях або вантажівки з газовим двигуном.

Чи може VECTO допомогти компаніям і власникам вантажівок зі звітністю щодо сталого розвитку та вимогами CSRD?

Від багатьох підприємств все частіше вимагається точне звітування про власні викиди CO2 . У деяких випадках ці вимоги надходять від їхніх власних клієнтів, а також від урядів та органів державної влади.
 

Наприклад, Директива ЄС про звітність щодо сталого розвитку підприємств (CSRD), яка набула чинності з січня 2023 року, означає, що всі великі компанії, що працюють в ЄС, зобов’язані звітувати про свій сталий розвиток.
 

Однак, хоча рейтинги VECTO можуть допомогти компаніям придбати транспортні засоби з меншим впливом на клімат, сам інструмент не може безпосередньо сприяти звітності про сталий розвиток або виконанню вимог CSRD.
 

«VECTO базується на поєднанні моделювання та вимірювань і не є точним CO2 слідом», — каже Ілва. «Для цього вам потрібно врахувати фактичний пробіг автомобіля та споживання палива. І слід зазначити, що існують інші фактори, які впливають на CO2-відбиток транспортного засобу, такі як водій та вплив на клімат від виробництва енергії. Ці фактори не охоплюються моделюванням VECTO».
 

Крім того, пропонується низка телематичних і цифрових послуг, які можуть точно вимірювати споживання енергії транспортним засобом і рівень викидів CO2 в реальному часі.
 

При купівлі нової вантажівки розрахунок оцінки життєвого циклу (LCA) допоможе показати її повний вплив на клімат, включаючи викиди від виробництва вантажівки та від виробництва джерела енергії.   
 

Для отримання додаткової інформації щодо деяких тем, згаданих вище, вас можуть зацікавити:

Коротко про VECTO

Засіб розрахунку споживання енергії транспортним засобом (VECTO) був введений в дію у 2019 році як частина первинного законодавства ЄС щодо викидів CO2. Його метою є моделювання викидів CO2 і споживання палива для будь-якої конфігурації вантажівки на основі даних, введених виробником. На 1 січня 2019 року всі нові вантажівки, що продаються в ЄС, із повною масою ТЗ понад 3500 кг, повинні мати сертифіковану декларацію із зазначенням рівня викидів CO2 та витрат пального, створену за допомогою VECTO. 

Пов’язані статті