Trucks

Ylva Dalerstedt
2024-01-18
Sustainability Заощадження пального
Author
Ylva Dalerstedt
Segment Manager Long Haul

Як оновлена Директива про євровіньєтку вплине на експлуатаційні витрати для вантажівок

Систему дорожніх зборів для вантажівок у ЄС чекають зміни. Плата різко зросте, особливо для вантажівок із дизельними й газовими двигунами. Німецька система дорожніх зборів MAUT першою запровадить найновішу редакцію Директиви про євровіньєтку. Як працюватиме MAUT і як операторам вантажівок зменшити викиди та витрати? 
 

У березні 2022 року була переглянута Директива про євровіньєтку, яка регулює дорожні збори для вантажівок в ЄС. Згідно з новими правилами, до 2030 року більшість дорожніх зборів для вантажівок на головних магістралях Європи буде переведено з тарифікації за часом на тарифікацію за фактичний пробіг.
 

Держави-члени ЄС також повинні встановити різні ставки плати за проїзд на основі класифікації вантажівок за викидами СО2. Розподіл вантажних автомобілів за класами буде реалізовано за допомогою VECTO — стандартизованого інструмента ЄС для вимірювання викидів CO2 на основі даних виробника. З січня 2019 року всі нові вантажівки, що продаються в ЄС, із повною масою ТЗ понад 3,5 тонни, повинні мати сертифіковану декларацію із зазначенням рівня викидів CO2 та витрат пального, створену за допомогою VECTO.
 

Нині європейські логістичні компанії на крок ближче до того, щоб побачити цю реформу в дії. Німеччина першою оновлює свою систему плати MAUT (нім. «дорожній збір»): зміни набули чинності з 1 грудня 2023 року.
 

«Мета ЄС — не лише гармонізувати дорожні збори для вантажівок у Європі, а й стимулювати транспортні компанії до переходу на більш екологічні вантажівки, щоб досягти поставлених кліматичних цілей. Тому менш екологічні вантажівки стане дорожче експлуатувати, що спонукатиме транспортні компанії купувати кращі моделі», — каже Ільва Далерштедт, менеджер сегменту дальніх перевезень у Volvo Trucks. 

Експлуатаційні витрати значною мірою залежатимуть від специфікації вантажівки для зменшення витрат пального та викидів вуглекислого газу.

Дивлячись, як наразі здійснюються збори з транспортних компаній у системі MAUT, очевидно, що вона цілком здатна впровадити реформу Директиви ЄС. З вантажівок вже стягується плата за забруднення повітря, а дорожні збори залежать від відстані та контролюються урядом. Для держав-членів ЄС з аналогічними системами дорожніх зборів (Польща, Бельгія, Австрія, Чехія, Угорщина, Словаччина, Словенія та Болгарія) останній термін запровадження нових вимог — березень 2024 року.
 

Скільки складатиме оновлений збір MAUT для транспортних компаній і як він працюватиме?

Для вантажівок, які їдуть через Німеччину, дорожні збори значно зростуть. Наприклад, вартість кілометра, пройденого дизельною вантажівкою 4 x 2, зросте майже вдвічі — з 19 центів до 34,8 цента. Раніше вантажівки з газовим двигуном звільнювалися від сплати збору за забруднення. Але незабаром, незалежно від того, на чому працює така вантажівка — на відновлюваному біогазі чи невідновлюваному природному газі, — для неї вводиться плата в розмірі 33,2 цента за кілометр*, тобто майже така ж, як і для дизельної вантажівки. Причина в тому, що вимірювання за допомогою VECTO враховує викиди CO2.
 

Проте вантажівки можна оптимізувати для зниження викидів СО2 та відповідно вищого рейтингу і зменшити дорожні збори. «Навіть невеликі зміни допоможуть значно знизити витрати, — каже Ільва Далерштедт. — Зменшення розрахованих за допомогою VECTO викидів на 5 % дає змогу дизельній вантажівці 4 x 2 перейти з класу 1 до класу 2. Подальше зменшення на 3 % допоможе перейти до класу 3. Отже, експлуатаційні витрати значною мірою залежатимуть від специфікації вантажівки для зменшення витрат пального та викидів вуглекислого газу».
 

Система MAUT класифікує вантажівки за вагою та кількістю мостів, а також розрізняє п’ять класів викидів CO2 (з відповідними тарифами за кілометр), як показано в анімації нижче.

* Дані наведені для вантажівки вагою понад 18 тонн із більш ніж п’ятьма мостами.

Німеччина стала першою країною, яка запровадила нові екологічні класи 1 грудня 2023 року, після чого різко зростають експлуатаційні витрати вантажівок із дизельними та газовими двигунами. Загальна сума дорожнього збору залежить від ваги вантажівки та кількості мостів.

Варто зазначити, що належність транспортного засобу до класу викидів 2 або 3 за викидами CO2 буде переглянуто через шість років після першої реєстрації (на основі граничних значень, застосовних на момент перегляду).
 

Це необхідно згідно з установленою ЄС траєкторією скорочення викидів вантажівок, яка передбачає зниження викидів CO2 дизельними вантажівками 6 x 4 та 4 x 2 на 15 % до 2025 року (порівняно з 2019 роком), а також підвищення поставленої цілі до 2030 року (починаючи з 2025 року). Діапазони екологічних класів за викидами CO2 також щороку звужуються.
 

Як специфікувати вантажівку, щоб отримати найкращий рейтинг VECTO?

За специфікації вантажівки необхідно врахувати чотири ключові фактори підвищення енергоефективності: аеродинаміку, силовий агрегат, опір коченню та вагу.
 

На аеродинаміку припадає третина витрат пального дизельною вантажівкою під час дальніх перевезень. Форма та конструкція кабіни мають мінімізувати аеродинамічний опір. Крім того, можна встановити повітряні дефлектори, які допоможуть оптимізувати потік повітря вздовж боків і над верхньою частиною вантажівки.
 

Вибір силового агрегату (для дизельних вантажівок) і допоміжного обладнання має вирішальне значення. Найважливішу роль відіграють двигун, трансмісія та круїз-контроль, ефективність яких підвищено новітніми технологіями. Сучасні турбокомпаундні двигуни забезпечують більшу потужність та ефективність використання пального, а автоматизовані трансмісії можуть використовувати дані в реальному часі для оптимізації кожного перемикання передач. Використання предиктивної системи круїз-контролю може також заощадити пальне на горбистій місцевості.
 

Опір коченню — причина приблизно 9 % витрати пального вантажівкою. Головним способом зменшення цих витрат є використання якісних шин. Оптимальна шина вантажівки для дальніх перевезень повинна мати низький рівень опору коченню (бажано європейське маркування «A») та бути виготовленою з гумової суміші, що забезпечує мінімальне тертя.
 

Нарешті, знизити викиди вуглекислого газу допоможе полегшена специфікація вантажівки. Для їзди по автомагістралі, де не потрібно долати важкопрохідну місцевість, можна вибрати легшу раму шасі, передню підвіску та задній міст, а також інші компоненти.
 

«Крім того, зараз саме час подумати про перехід на вантажівки з нульовим рівнем викидів, — каже Ільва Далерштедт. — Такі транспортні засоби, як акумуляторні електровантажівки й електромобілі на паливних елементах, будуть звільнені від збору за викиди CO2 до 1 січня 2026 року, відколи для них буде введено відносно низьку ставку плати за проїзд. Це найкращий вибір для тих, хто дійсно прагне суттєво зменшити свій вуглецевий слід, а також загальну вартість володіння вантажівкою в довгостроковій перспективі».
 

Як дорожні збори на основі відстані та викидів CO2 вплинуть на галузь автомобільних вантажоперевезень?

Німеччина першою запровадить оновлену Директиву про євровіньєтку, а інші члени ЄС послідують її прикладу в 2024–2025 роках. 
 

«Решта світу також починає цікавитися європейськими реформами, — каже Ільва Далерштедт. — За застосуванням VECTO уважно спостерігають Малайзія, Китай та інші країни, які прагнуть створити подібний інструмент для розрахунку дорожніх зборів для вантажівок на основі викидів CO2».
 

«Загалом це чудова реформа для Європи й галузі автомобільних вантажоперевезень у цілому. Вперше транспортні компанії заохочуватимуться до пошуку ефективних рішень для зниження викидів CO2, а виробники вантажівок матимуть чітку структуру для створення цих рішень. Це саме те, що необхідно для досягнення нульового рівня викидів».

Пов'язані статті