Trucks

Gabor Szalo Hanna Degerman
2024-01-18
Технології та інновації Паливна ефективність
Authors
Gabor Szalo
Senior Engineering Specialist
Hanna Degerman
User Experience Product Planner

Різниця між водінням із системою оглядових камер й дзеркалами

Водіння вантажівок із використанням бічних дзеркал завжди сприймалося як належне. Однак останніми роками деякі виробники почали пропонувати замість дзеркал системи оглядових камер. Але коли й де це може бути корисним? Які плюси й мінуси камери порівняно з дзеркалом?

У 2016 році ООН прийняла постанову, яка дозволила використовувати системи оглядових камер замість дзеркал. Одна з переваг цього дозволу — покращення так званої прямої оглядовості, тобто видимості з точки зору водія (те, що можна побачити без дзеркал чи камер).

За оцінками Європейської комісії майбутні Загальні правила безпеки мають зменшити кількість дорожніх пригод, зокрема зберегти понад 25 000 життів і запобігти принаймні 140 000 серйозним травмам до 2038 року. Системи оглядових камер можуть підтримати ці показники, оскільки покращують пряму оглядовість. Але головні цілі розробки цих систем — покращення аеродинаміки, економія палива й зменшення викидів вуглекислого газу.


«Усі хочуть знизити споживання палива чи енергії. Без дзеркал зменшується опір повітря, тому тонкі камери можуть підвищити енергоефективність до 1,5 %*. Водночас потрібно зрозуміти, яке рішення підходить клієнту й покращує водіння», — говорить Габор Сало, старший інженерний спеціаліст з оглядовості у Volvo Trucks.

Перша вантажівка з камерами замість бічних дзеркал з’явилась у 2019 році. З того часу технології почали стрімко розвиватися. Уже декілька виробників випускають вантажівки із системами оглядових камер, і цей процес прискорюється під впливом майбутнього законодавства. До 2029 року європейські Загальні правила безпеки мають запровадити вимоги щодо прямої оглядовості для всіх нових зареєстрованих вантажівок, щоб зменшити кількість «мертвих» зон і покращити огляд із місця водія.

Якщо ж не брати до уваги технічні розробки й майбутнє законодавство, водіння з використанням камер замість дзеркал не лише пропонує нові можливості та переваги, але й має свої недоліки та обмеження. Нижче наведено кілька аспектів, які слід враховувати.

 

Переваги водіння із системою оглядових камер порівняно з використанням бічних дзеркал

 

Аеродинаміка

  • Аеродинаміка вантажівки — один із найважливіших факторів ефективності використання палива, від якого безпосередньо залежить вплив на навколишнє середовище. Порівняно з традиційними бічними дзеркалами системи відеоспостереження зменшують вплив опору повітря, тому допомагають знизити споживання палива й енергії.

Оглядовість і безпека:

  • З камерою можна позбавитися дзеркал, які заважають огляду. Це буде особливо зручно в складних ситуаціях на дорозі, наприклад коли поблизу вантажівки знаходяться вразливі учасники дорожнього руху або на кільцевих розв’язках, де дзеркала можуть перешкоджати оглядовості.
  • У камерах може бути функція автоматичного або ручного відстеження причепа, яка дає змогу спостерігати за рухом причепа й буде корисною під час їзди заднім ходом. Бічні дзеркала не надають таких переваг.
  • Вбудовані допоміжні лінії, які з’являються під час зміни смуги, — інша функція цифрової підтримки, доступна із системою оглядових камер.
  • Через радіус звичайних вигнутих дзеркал зображення в них дещо викривляється. Система відеоспостереження може виправити викривлення зображення й показати реалістичну картинку.
  • Коли водій спить, система може застосовувати функції спостереження за допомогою камер. Їх можна ввімкнути прямо в кабіні, не відкриваючи штори.
     

Погода й темрява

  • Зазвичай камера забезпечує кращу оглядовість під час дощу, оскільки вода не потрапляє на об’єктив усередині тримача камери. До того ж, екран знаходиться всередині кабіни, забезпечуючи кращу оглядовість, ніж мокрі вікна й дзеркала.
  • Очистити об’єктив камери легше, ніж традиційне велике дзеркало. Крім того, камера на зовнішній частині вантажівки зазвичай розміщена вище, тому менше забруднюється.
  • У темряві камери забезпечують кращу оглядовість порівняно з дзеркалами, а також якісне нічне бачення завдяки здатності працювати в умовах слабкого освітлення.
     

Відповідність законодавству

  • Як згадувалося раніше, оскільки в Загальних правилах безпеки (пункт 1929) існують законодавчі вимоги щодо прямої оглядовості, система оглядових камер може бути кращим варіантом.
  • У 2024 році вступають у силу нові вимоги до транспортних засобів вагою понад 12 метричних тонн, які проїжджають через Лондон. Вони повинні отримати 3 зірки з точки зору відповідності стандартам оглядовості з вікон кабіни водія або бути оснащені певними системами безпеки. Отже, вантажівки з камерами замість дзеркал будуть кращим вибором.

Недоліки водіння із системою оглядових камер порівняно з використанням бічних дзеркал

Оглядовість і безпека:

  • Дзеркала забезпечують тривимірне зображення, а системи камер — двовимірне. Щоб задіяти глибинний зір і оцінити відстань і швидкість автомобілів позаду, може знадобитися деякий час.
  • Низька роздільна здатність камери — інший недолік порівняно з дзеркалом. Різкість зображення в дзеркалах відповідає вашому зору. Камери мають ширококутний об’єктив і екран з обмеженою роздільною здатністю. Це може ускладнити оцінку відстані. Тому ретельно вибирайте роздільну здатність зображення й розмір екрана.
  • Розташування екранів слід адаптувати до інтер’єру кабіни, щоб уникнути створення ще однієї «мертвої» зони. Можливо, доведеться встановити екрани меншого розміру, ніж звичайні дзеркала, що негативно вплине на розмір відображуваних об’єктів.
     

Ремонт

  • Залежно від комп’ютера, який керує зображенням, у системі оглядових камер є датчики й екрани. Пошкодження може потребувати дорогого ремонту. Але ціна залежить від того, який компонент потрібно замінити й чи передбачено це сервісним контрактом.
     

Враження від водіння

  • Перегляд двовимірного зображення на екрані камери відрізняється від використання дзеркал. Більшість водіїв звикли до класичних бічних дзеркал, тому застосування камер сприймається як новий досвід, до якого потрібно звикнути.
  • До того ж, треба опанувати технічні налаштування й нові функції. Водій має користуватися ними в повсякденній роботі, щоб ефективно маневрувати, а також правильно оцінювати швидкість, відстань і ситуацію навколо.

Поради щодо вибору: майбутнє бічних дзеркал і систем оглядових камер

Як системи оглядових камер, так і традиційні дзеркала мають переваги й недоліки. Водіння з використанням бічних дзеркал відрізняється від застосування системи оглядових камер. У водіїв, скоріше за все, будуть різні вподобання.

Можливо, водіям деяких спеціалізацій буде легше адаптуватися. Наприклад, далекобійники можуть звикнути до камер швидше, ніж водії, які багато їздять у містах, де необхідно постійно оцінювати відстань і використовувати глибинний зір, а також частіше рухатися заднім ходом.

«Уподобання можуть відрізнятися, проте мета камер — зробити зображення на екрані якомога реалістичнішим, щоб забезпечити максимальний комфорт для водія. Камери можуть стати стандартом для водіїв-початківців. Вибір також може залежати від того, наскільки водії відкриті до змін і нових цифрових рішень у робочому середовищі», — каже Ганна Дегерман, спеціаліст із планування продуктів для користувачів у Volvo Trucks.

К’єлл Бруннстрем — старший науковий співробітник Дослідницьких інститутів Швеції (RISE) і спеціаліст із зорового сприйняття. Він вважає, що в найближчому майбутньому камери набудуть значного поширення й популярності, але до систем оглядових камер слід додати деякі функції, щоб оптимізувати їх для кожного сегмента транспортної галузі.

«Зараз системи оглядових камер забезпечують меншу глибину огляду, ніж звичайні бічні дзеркала або дзеркала заднього виду. Але дослідження, проведене інститутом RISE і компанією Volvo Cars**, засвідчило, що сприйняття глибини можна покращити, показуючи додаткові дані про відстань і використовуючи сповіщення про небезпечні об’єкти. Це допоможе водієві приймати правильні рішення».

Технології в цій галузі швидко розвиваються. Вибір між класичним бічним дзеркалом і системою оглядових камер залежить від уподобань або спеціалізації. Необхідно оцінити вимоги вашого бізнесу, відповідність законодавству, а також уподобання водіїв і їхню відкритість до нових технологій.


* Фактична економія енергії може змінюватися залежно від багатьох факторів, як-от швидкість руху, використання круїз-контролю, специфікація і навантаження транспортного засобу, фактична топографія, досвід водія, технічне обслуговування автомобіля й погодні умови.

 

** Джерело: Zhang, M. and G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance (Вплив системи відеоспостереження з AR на водіння). (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis, 2022. Доступно за посиланням: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469