Водіння вантажівок із використанням бічних дзеркал завжди сприймалося як належне. Однак останніми роками деякі виробники почали пропонувати замість дзеркал системи оглядових камер. Але коли й де це може бути корисним? Які плюси й мінуси камери порівняно з дзеркалом?
У 2016 році ООН прийняла постанову, яка дозволила використовувати системи оглядових камер замість дзеркал. Одна з переваг цього дозволу — покращення так званої прямої оглядовості, тобто видимості з точки зору водія (те, що можна побачити без дзеркал чи камер).
За оцінками Європейської комісії майбутні Загальні правила безпеки мають зменшити кількість дорожніх пригод, зокрема зберегти понад 25 000 життів і запобігти принаймні 140 000 серйозним травмам до 2038 року. Системи оглядових камер можуть підтримати ці показники, оскільки покращують пряму оглядовість. Але головні цілі розробки цих систем — покращення аеродинаміки, економія палива й зменшення викидів вуглекислого газу.
«Усі хочуть знизити споживання палива чи енергії. Без дзеркал зменшується опір повітря, тому тонкі камери можуть підвищити енергоефективність до 1,5 %*. Водночас потрібно зрозуміти, яке рішення підходить клієнту й покращує водіння», — говорить Габор Сало, старший інженерний спеціаліст з оглядовості у Volvo Trucks.
Перша вантажівка з камерами замість бічних дзеркал з’явилась у 2019 році. З того часу технології почали стрімко розвиватися. Уже декілька виробників випускають вантажівки із системами оглядових камер, і цей процес прискорюється під впливом майбутнього законодавства. До 2029 року європейські Загальні правила безпеки мають запровадити вимоги щодо прямої оглядовості для всіх нових зареєстрованих вантажівок, щоб зменшити кількість «мертвих» зон і покращити огляд із місця водія.
Якщо ж не брати до уваги технічні розробки й майбутнє законодавство, водіння з використанням камер замість дзеркал не лише пропонує нові можливості та переваги, але й має свої недоліки та обмеження. Нижче наведено кілька аспектів, які слід враховувати.
Аеродинаміка
Оглядовість і безпека:
Погода й темрява
Відповідність законодавству
Оглядовість і безпека:
Ремонт
Враження від водіння
Як системи оглядових камер, так і традиційні дзеркала мають переваги й недоліки. Водіння з використанням бічних дзеркал відрізняється від застосування системи оглядових камер. У водіїв, скоріше за все, будуть різні вподобання.
Можливо, водіям деяких спеціалізацій буде легше адаптуватися. Наприклад, далекобійники можуть звикнути до камер швидше, ніж водії, які багато їздять у містах, де необхідно постійно оцінювати відстань і використовувати глибинний зір, а також частіше рухатися заднім ходом.
«Уподобання можуть відрізнятися, проте мета камер — зробити зображення на екрані якомога реалістичнішим, щоб забезпечити максимальний комфорт для водія. Камери можуть стати стандартом для водіїв-початківців. Вибір також може залежати від того, наскільки водії відкриті до змін і нових цифрових рішень у робочому середовищі», — каже Ганна Дегерман, спеціаліст із планування продуктів для користувачів у Volvo Trucks.
К’єлл Бруннстрем — старший науковий співробітник Дослідницьких інститутів Швеції (RISE) і спеціаліст із зорового сприйняття. Він вважає, що в найближчому майбутньому камери набудуть значного поширення й популярності, але до систем оглядових камер слід додати деякі функції, щоб оптимізувати їх для кожного сегмента транспортної галузі.
«Зараз системи оглядових камер забезпечують меншу глибину огляду, ніж звичайні бічні дзеркала або дзеркала заднього виду. Але дослідження, проведене інститутом RISE і компанією Volvo Cars**, засвідчило, що сприйняття глибини можна покращити, показуючи додаткові дані про відстань і використовуючи сповіщення про небезпечні об’єкти. Це допоможе водієві приймати правильні рішення».
Технології в цій галузі швидко розвиваються. Вибір між класичним бічним дзеркалом і системою оглядових камер залежить від уподобань або спеціалізації. Необхідно оцінити вимоги вашого бізнесу, відповідність законодавству, а також уподобання водіїв і їхню відкритість до нових технологій.
* Фактична економія енергії може змінюватися залежно від багатьох факторів, як-от швидкість руху, використання круїз-контролю, специфікація і навантаження транспортного засобу, фактична топографія, досвід водія, технічне обслуговування автомобіля й погодні умови.
** Джерело: Zhang, M. and G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance (Вплив системи відеоспостереження з AR на водіння). (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. thesis, 2022. Доступно за посиланням: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469