Хазяїн лісу

Він посів друге місце у фіналі цьогорічних змагань Volvo Driver Challenge World і є справжнім майстром у сфері паливної ефективності. Водій і власник лісовозу Берт Knatte Йохансон знає, як отримати максимум від кожної краплі пального — та вантажівок Volvo. 
Лісоперевезення у Швеції.

Завдяки 30 рокам досвіду водіння 64-тонних автопоїздів по звилистим лісовим дорогам Берт Knatte Йоханссон набув неймовірних навичок точного водіння.

Прекрасний осінній день у глибокому лісі, розташованому в центральній Швеції. Берт Йоханссон, який відгукується на Knatte, прізвисько, отримане ще в дитинстві, сидить у кабіні крановщика. Він завантажує 60 тонн деревини. Восьмиметровий кран рухається швидко та точно. Затискач крана, що спритно хапає деревину зі штабелю на землі та піднімає її до причепа вантажівки, рухається ніби продовження власної руки Knatte.

Нам необхідно постійно стежити за паливною ефективністю й оптимізувати споживання палива, оскільки ми завжди повністю завантажені.

Берт Knatte Йоханссон

Водій і перевізник

Маючи за спиною 30 років досвіду водіння лісовоза, Knatte точно знає, як слід розміщувати колоди у причепі та як краще пробиратися по звилистим лісовим дорогам для збору вантажу. Завдяки повсякденному маневруванню в обмеженому просторі він набув навичок точного водіння, і з роками виграв ряд змагань на щорічній шведській автомобільній виставці Elmia. У 2009 році він також виграв конкурс Super Eco Driver Volvo, що був створений на базі змагання Driver Challenge, і цього року став другим у світовому фіналі серед 32 претендентів з інших країн. Багато інших учасників, які боролися за найвищі місця у фіналі в Швеції, також водії лісовозів, і у Knatte є власна теорія, чому він і його колеги у галузі показують такі чудові результати.
 

Берт Йоханссон у лісі

Те, що більшість світових фіналістів Driver Challenge працюють у лісовій галузі, на думку Берта Knatte Йоханссона зовсім не випадковість. «Адже водій лісовоза має точно знати, які габарити вантажівки та де знаходиться причеп».

Завантаження деревини

Knatte було 19, коли він почав працювати у транспортній компанії свого батька. У ті часи кабін крановщика не було, тому під час завантаження та вивантаження йому необхідно було сидіти за межами вантажівки в підсобній будівлі.

«Водій лісовоза має точно знати, які габарити вантажівки та де знаходиться причеп, інакше можна легко застрягти і залишитись одному в лісі. І нам необхідно постійно стежити за паливною ефективністю та оптимізувати споживання палива, оскільки ми завжди повністю завантажені», — пояснює він.

Ще коли Knatte було 19 і він почав працювати в компанії Sommens Transport, тоді ще транспортній компанії його батька, він уважно стежив за розвитком вантажівок і причепів. У ті часи кабін крановщика не було, тому під час завантаження та вивантаження він і його колеги мали сидіти за межами вантажівки в підсобній будівлі у будь-яку пору року. А через меншу потужність тогочасних двигунів вантажівки часто буксували. До впровадження Dynafleet і можливості дистанційного спостереження за кожним вантажним автомобілем за допомогою служби позиціонування водії, які забуксували у лісі, могли розраховувати лише на себе. Knatte згадує, як кілька разів йому доводилося виходити в ліс і шукати колег, які не повернулися після закінчення своєї зміни.

Knatte з дилером Volvo

Knatte разом зі своїм місцевим дилером Volvo Йоханом Ейдехаге. Сьогодні його компанія експлуатує вантажівки Volvo FH16 з двигунами потужністю 750 к. с.

«Невизначеність — ось що було найгірше. Сьогодні я можу постійно стежити за своїми вантажівками і бачити, рухаються вони чи стоять на місці. Це — справжня гарантія спокою, і для мене, і для моїх співробітників», — каже він.

Сьогодні вантажні автомобілі Volvo FH16 Knatte обладнані двигунами потужністю 750 к. с., що спрощують рушання важкого 64-тонного автопоїзда на пересічній місцевості. Він також користується коробками передач I-Shift із самого моменту їх появи, і вважає, що вони у комбінації з Динамічним управлінням від Volvo сприяють більш комфортному та спокійному керуванню.

«Зараз я набагато менше втомлююся після робочої зміни у порівнянні з тим періодом, коли я починав працювати водієм», — розповідає він, залишаючи кабіну крановщика.

Це другий рейс Knatte за цей день. Оскільки він почав роботу о четвертій годині ранку, він робить перерву, щоб огледітися у лісі. І хоч він знаходиться всього в 30 кілометрах від офісу своєї компанії у Траносі, він ніколи не бував тут раніше. Більшість землевласників валять дерева всього один раз у житті на певній ділянці, тому місця завантаження деревини щодня різні. Knatte відчуває велику відповідальність перед своїми клієнтами, адже він перевозить їх засоби до існування. На його думку, він виконує ключову функцію в ланцюжку постачання.

«Мене завжди цікавив ліс, оскільки він дуже важливий для Швеції. Усім потрібен будівельний матеріал для будинків і папір для туалетів. Крім того, ліс дарує мені відчуття спокою та свободи — це дуже важливо для мене», — зізнається він, сідаючи у кабіну, щоб продовжити подорож.
 

Лісопильний завод Bergs Timber

Knatte доставляє вантаж лісопильному заводу Bergs Timber у Мерлунді, що розташований приблизно в 150 кілометрах від місця, де він збирає деревину.

Його місце призначення — лісопильний завод Bergs Timber в Мерлунді, що розташований приблизно в 150 кілометрах від його поточного місця перебування. Подолавши відрізок з найскладнішими лісовими дорогами і виїхавши на асфальтовану сільську дорогу, Knatte вмикає круїз-контроль I-Cruise. Він також активує програму економії палива I-See, яка сканує дорогу попереду та регулює характер водіння для забезпечення максимальної паливної ефективності.

«На асфальтованих сільських і автомобільних дорогах я використовую ці програми 99 відсотків часу. Якщо у вас є круїз-контроль, I-See працює відмінно, адже система думає за вас. Щоб досягти паливної ефективності системи при ручному водінні, мені б знадобилася повна концентрація протягом усього дня. Я просто не можу підтримувати такий рівень уваги стільки часу», — каже він.

За словами Knatte, щоб досягти дійсно високих навичок паливної ефективності, слід користуватися педаллю газу настільки рідко, наскільки це можливо — рухатися накатом можна значно довше, ніж думають більшість людей. Він також намагається розібратися, яким чином працюють технології у вантажних автомобілях, після чого випробовує різні системи з метою отримання найкращих результатів.

Knatte вказує на дисплей і пояснює значну роль I-See: «Тепер я подовгу рухаюся накатом, однак сам би ніколи не прибирав ногу з педалі газу так рано. Volvo вдалося розробити дійсно інтелектуальну систему», — каже він.
 

Поворот вантажівки Knatte

У своїй щоденній роботі Knatte любить використовувати такі функції, як I-View, I-Shift, Динамічне управління від Volvo, Тандемний підйомний міст, Dynafleet і I-Cruise.

Після приблизно двох годин їзди Knatte повертає на лісопилку та вивантажує деревину. У повітрі повно тирси, а гігантський завод пахне свіжою деревиною. Всюди величезні штабелі колод — їх кінці випалені та позначені стрічками, де вказані номер замовлення, постачальник та ім'я землевласника. Перед поверненням назад Knatte відмічає свій вантаж.

Сьогодні він відправляється назад без вантажу — таких ситуацій він намагається уникати. Ще пару років тому біля Траноса була лісопильна фабрика, але з моменту її закриття Knatte потрібно знайти нових клієнтів, щоб не повертатися додому порожнім. Наприклад, він доставляє деякі вантажі компанії Eksjöhus, виробнику збірних будинків, власна лісопильна фабрика якого знаходиться за 50 кілометрів від Траноса.

У випадках, коли доводиться їхати без вантажу, він завжди використовує функцію тандемного підйомного моста, щоб зменшити споживання палива. У довгостроковій перспективі це забезпечить ефективний результат, оскільки його сім вантажівок знаходяться у дорозі 24 години на добу.

Якщо у вас є круїз-контроль, I-See працює відмінно, адже система думає за вас.

Берт Knatte Йоханссон

Водій і перевізник

Knatte визнає, що він не завжди має можливість користуватися своїми навичками, і що йому і його співробітникам іноді необхідно дещо відступати від концепції паливної ефективності, особливо в напружені дні з великим обсягом роботи.

«У таких випадках важливо надолужити втрачене за рахунок більшої продуктивності. Тут необхідно зберігати баланс. Я завжди намагаюся донести це своїм водіям», — каже він.

Коли справа заходить про максимально ефективне використання технологій Volvo Trucks, важливе значення для Knatte має його місцевий дилер, Йохан Ейдехаге з Rejmes. Батько Йохана продавав вантажівки батьку Knatte, Бертілу, протягом 24 років, і після того, як він і Knatte стали керівниками батьківських компаній, вони почали працювати разом, і ця співпраця продовжується вже два десятиліття. Йохан зазвичай супроводжує Knatte під час участі останнього у водійських змаганнях Volvo. Разом вони обговорюють тактику водіння для отримання найкращих результатів.

«Під час світового фіналу Driver Challenge я помітив, що більшість інших конкурсантів віддали перевагу ручному перемиканню передач, але не я. Я перемкнув передачу вручну всього один раз під час руху під гірку! Це дійсно доводить, що технології вантажних автомобілів Volvo працюють як треба», — говорить Knatte. 

I-See дозволяє економити до 5 % пального

Ілюстрація I-See


1. Забезпечення розгону
I-See знає про приближення пагорбу, тому вантажівка прискорюється та залишається на високій передачі довший час.

2. Уникнення пониження передачі
I-See забезпечує більш плавну їзду вгору по схилу та кращу паливну ефективність завдяки нівелюванню зайвих перемикань передачі.

3. Контроль швидкості на вершині
При наближенні до спуску I-See запобігає непотрібному прискоренню вантажівки.

4. Рух накатом перед спуском
Щоб зберегти енергію та забезпечити мінімальне гальмування I-See тимчасово вимикає трансмісію безпосередньо перед спуском по схилу.

5. Контрольоване гальмування під час спуску
Система I-See знає, де закінчується один схил і починається інший. Вона задіює гальма лише за необхідності — для максимальної ефективності.

Related News

Дуже велика доставка

Зараз у Швеції будується одна з найбільших у світі машин для виготовлення паперової упаковки. Водій вантажівки з Австрії, Роланд Лебруннер, відправляється у довгу подорож, щоб доставити силоси довжиною 22 м на будівельний майданчик у Грумс....

Тихохідні передачі в умовах крижаного лісу

Обледенілі, вузькі, горбисті дороги і повна маса у 76 тон. Перевезення деревини крізь фінські ліси — важка робота як для водіїв, так і для вантажівок. Але завдяки I-Shift з тихохідними передачами від Volvo Саку Сімпанен і його команда можуть ...

90-тонна вантажівка на полярному колі в Швеції

За неймовірно екстремальних умов, на далекій півночі Швеції, глибоко за Північним полярним колом, де температура може опускатися до мінус 40 градусів за Цельсієм, 90-тонний автопотяг здійснює перевезення лісоматеріалів. ...