Команда з дослідження аварій була створена в 1969 році через необхідність зібрати більше знань про причини виникнення ДТП. Відправляючись на місце аварії та ретельно визначаючи деталі інциденту, наприклад положення слідів від заносу та момент зіткнення, а також спілкуючись з поліцією, водієм та медиками, команда могла точно відтворити картину подій перед ДТП і встановити, що призвело до травм при виникненні аварії.
В той час єдиним способом випробувати вантажівку на міцність був краш-тест, і саме завдяки новим знанням про реальні аварії, отриманим командою, компанія Volvo змогла розробити класичне випробування Elk, яке й по сьогоднішній день залишається найсуворішим краш-тестом для вантажівок у всьому світі. З того часу ART накопичила комплексну базу даних щодо видів аварій, яку беруть за основу при комп’ютерному моделюванні. Та не дивлячись на нові можливості випробування різних функцій безпеки за допомогою комп’ютерного проектування (CAD) й засобів моделювання, польові випробування не втратили тої актуальності, яку вони мали в 1969 році.
Безпека у нашій крові.
«І краш-тести, і моделювання аварій базуються на певних стандартних типах дорожніх пригод. Проблема в тому, що реальність інакша. Всі ДТП відрізняються одна від одної», — каже Петер Велс, голова групи ART. «В рамках польових випробувань і після них, у майстерні, ми можемо дізнаватися різні речі, наприклад, що якщо ми надійно захистимо водія від певного виду травм, може виникнути загроза інших пошкоджень. Через деякий час ми починаємо бачити тенденцію в певному напрямку. В цьому випадку ми змінюємо краш-тести, комп’ютерні моделі та дизайн продукції для їх кращої відповідності останнім тенденціям».
Проектний відділ Volvo Trucks працює в тісній співпраці з Петером Велсом і його колегами з ART, і відіграє ключову роль в розробці продукції Volvo Trucks. Саме тут на базі технічних даних, отриманих від різних підрозділів організації, створюється комплексне рішення.
«Безпека в нашій крові, і це чітко проявляється в дизайні кабіни, як зсередини, так і ззовні», — каже Рікард Орел, начальник проектного відділу. «Якщо ми в якості прикладу розглянемо нову Volvo FH, ми побачимо, що форма дзеркал заднього виду забезпечує найкращий баланс між передньою та задньою оглядовістю, що одночасно позначається й на індивідуальності вантажівки. Всередині кабіни всі кути були округлені для мінімізації можливих пошкоджень під час зіткнення, а прозорий, лаконічний дизайн панелі приладів допомагає нівелювати відволікаючі чинники для водія.
І Петер Велс, і Рікард Орел вважають, що технологічний розвиток в автомобільному та транспортному секторі вступив у неймовірну фазу. Все більше й більше автовиробників запроваджують активні системи безпеки (що попереджають водія про потенційну аварію та беруть керування вантажівки на себе, якщо водій не приймає необхідних заходів) на додаток до традиційних «пасивних систем» на кшталт пасків і подушок безпеки. Крім того, розвитку набуває й сфера автоматичних функцій, що допомагають водію й обмежують наслідки втоми та відволікання.
«У той самий час, справа не лише в нових технологіях. Дорожній рух стає все більш складним і взаємопов’язаним, сьогодні більшість дорожніх пригод стаються в містах, де кількість транспортних засобів, пішоходів і велосипедистів невпинно зростає. Існують певні обмеження щодо змін, які можуть вносити автовиробники на власний розсуд. Тому суттєво зросла необхідність у комплексній співпраці між різними гравцями», — каже Петер Велс.
Паски безпеки й досі залишаються актуальними засобами безпеки, які рятують багато життів по всьому світу!
Крім отримання та зберігання інформації щодо різних дорожніх пригод, а також інформування відповідних спеціалістів Volvo Trucks про нові розробки, група ART займається поширенням філософії безпеки Volvo по всьому світу. Ця діяльність охоплює різні заходи, починаючи з обговорення теми дорожньої безпеки на різних форумах і закінчуючи започаткуванням співробітництва зі світовими дослідницькими інститутами, особами, що займаються плануванням інфраструктури, а також представниками влади — всі вони направлені на те, щоб спільними зусиллями розробити більш ефективні та безпечні транспортні системи.
Основна передумова для досягнення цієї цілі — це глибоке розуміння людської поведінки, оскільки для створення ефективної системи необхідно приймати до уваги обмежені можливості людини. У Volvo Trucks є професійний підрозділ у цій сфері, — з дослідження робочого середовища водія й людського фактору — який, поміж іншого, розробляє різноманітні інтерфейси між вантажівкою та водієм.
«Загалом, вся справа у передачі правильної інформації у правильний час — і правильним чином. Водій має зберігати зосередженість, його не має відволікати інформація з панелі приладів — як візуальна, так і когнітивна. В ідеалі, проектне рішення має бути настільки хорошим, щоб його використовували в глобальному масштабі. iPhone — хороший приклад «ексклюзивного дизайну», феномен, який, на мою думку, в майбутньому набуде ще більш важливого значення», — каже Фріда Рамде, керівник підрозділу.
Їй і її команді стала в нагоді база даних групи ART. Вона дає їм змогу краще дізнатися, чи необхідно попередити той чи інший сценарій аварії, а також допомагає у випробуванні та розробці систем людино-комп’ютерної взаємодії для попередження різних видів ДТП. В свою чергу, в результаті їх роботи група ART та проектний відділ отримують важливі дані та використовують пропозиції її підрозділу при розробці нових технологій ЛКВ, а також проведенні дослідів щодо відволікання й так-званих «перехідних ситуацій» — важких моментів, коли керування вантажівкою переходить від водія до системи.
«З широким впровадженням технологій активної безпеки розуміння проблем, які представляють перехідні ситуації, стає все більш важливим. Це чудова сфера, де нові технології наразі розвиваються швидко. В той же час, придатність систем ЛКВ транспортного засобу та їх здатність допомагати водію — це те, що необхідно ретельно випробовувати перед випуском на ринок», — каже вона.
Фріді Рамде вторить Петер Велс, який вважає, що позитивний розвиток в сфері дорожньої безпеки буде більш помітним з впровадженням все нових і нових активних функцій безпеки. В той же час він хоче наголосити, що активні системи необхідно розглядати як доповнення до пасивних систем, а не їх заміну.
«Групі ART, на жаль, вдалося продемонструвати, що багато водіїв занадто сильно покладаються на активні системи безпеки та водять без пасків безпеки. І це не дивлячись на те, що паски безпеки — це й досі актуальні засоби безпеки, які рятують багато життів по всьому світу! Колись настане день, коли ми забудемо про дорожні пригоди назавжди, та це буде не сьогодні. І до цього дня робота, яку ми ведемо, щоб розповісти світу про небезпеки, які чатують на дорозі, не менш важлива, ніж наша робота над технічними рішеннями в сфері безпеки», — каже він.