Trucks

Перемикання на низькі передачі

Світ побачила новинка лінійки I-Shift: I-Shift з тихохідними передачами. Нові тихохідні передачі забезпечують рушання завантаженої вантажівки масою до 325 т.
Компоненти I-Shift у збільшеному вигляді.
Більшість нових компонентів нової системи I-Shift виготовлені з надміцних матеріалів.

Піковий сезон для лісовозів на півночі Швеції починається при замерзанні ґрунту. Морози бувають дуже суворими, часто більше мінус 30 °C, та на мерзлій землі водіям простіше маневрувати по лісовим дорогам. Восени та весною ще важче. Через дощі та талу воду рухати 24-метровий лісовоз по вологій землі стає складніше.

«Погодні умови — наша найбільша проблема. Коли у лісі багато води, ми часто їдемо по вузьким дорогам та ділянкам, де важко маневрувати», — каже водій Йонас Лундмарк, який щойно закінчив завантаження вантажу до лісовозу.

Повністю завантажена вантажівка важить 64 т. Одразу кидається в очі: рушити з місця з таким важким вантажем у глибоких хащах шведських лісів може бути доволі проблематично. Йонас сідає у кабіну та вмикає найнижчу передачу у новій коробці передач I-Shift від Volvo Trucks з тихохідними передачами. Легке натиснення педалі газу і вантажівка повільно рушає вперед.

Завдяки новій системі I-Shift я отримую дві тихохідні передачі, які стають у великій нагоді, коли мені потрібно рушити з важким вантажем у екстремальних умовах», — каже Йонас.

Завдяки новій системі I-Shift я отримую дві понижуючі передачі, які стають у великій нагоді, коли мені потрібно рушити з важким вантажем у екстремальних умовах.

Він один з учасників польових іспитів, який випробовував нову трансмісію протягом останніх 18 місяців.

«Ми проїхали 250 000 км з цією коробкою передач і вона працювала ідеально».

Передавальне число найнижчої з двох тихохідних передач становить 32:1. І це в два рази менше за показник стандартної системи I-Shift. Коробка передач Йонаса також оснащена двома задніми передачами і вирізняється передавальним числом 37:1 на найнижчій задній передачі. 

 

В деяких ситуаціях, за поганих дорожніх умов або на важкопрохідній місцевості, задні передачі дуже стають у нагоді. Завдяки ним я можу рухатися з важким вантажем заднім ходом так, як не міг раніше», — каже Йонас.

Йонас не звик завантажувати лісоматеріал у вантажівку, припарковану на поганій лісній дорозі посередині схилу. Раніше, коли Йонас керував вантажівкою зі стандартною трансмісією I-Shift, для рушання з місця йому доводилося користуватися функцією рушання поштовхами.

«На крутому схилі чи нерівній поверхні потужний старт — єдиний спосіб зрушити вантажівку з місця. Іншими словами, я збільшую число обертів двигуна до доволі високого показника і вручну відпускаю зчеплення. Зазвичай це спрацьовує, але призводить до зносу силової лінії, а через пробуксовку коліс можна легко застрягати. З новою трансмісією все, що я маю зробити — вибрати правильну низьку передачу і м'яко рушити. Це зводить зніс силової лінії до мінімуму», — пояснює Йонас.

У польових випробуваннях нової трансмісії брали участь понад 40 вантажівок зі всього світу — від глибоких хащ шведських лісів до вершин Анд, що у Південній Америці. Ніклас Оберг — інженер, відповідальний за проведення випробувань — вдячний водіям, що приймали участь у польових випробуваннях, за співпрацю.

«Реальність підносить набагато більше викликів, ніж ми можемо симулювати у випробувальній лабораторії. А відгуки, отримані від водіїв, таких як Йонас, мають надзвичайно важливе значення. Вони працюють в таких умовах кожного дня і знають, які функції необхідні для покращення ефективності їх роботи.

Реальність підносить набагато більше викликів, ніж ми можемо симулювати у випробувальній лабораторії. А відгуки, отримані від водіїв, таких як Йонас, мають надзвичайно важливе значення.

Ніклас Оберг — один із сотні людей, що приймали участь у розробці нової трансмісії. За його словами принцип технології, на якій базується нова трансмісія, доволі простий. Завдяки оснащенню стандартної системи I-Shift редуктором з зубчастими передачами, встановленому між зчепленням та основним корпусом, з'явилася можливість додати одну або дві додаткові тихохідні передачі та дві додаткові задні передачі.

«Також ми покращили гальмо зворотного валу, яке зупиняє зворотний вал при зміні передач — це спрощує маневрування з важким вантажем на крутих схилах», — пояснює Ніклас Оберг.

Аби трансмісія могла справлятися з найсуворішими умовами експлуатації, деякі компоненти були посилені, включаючи зубчасті колеса, з'єднувальні втулки і механізм синхронізації демультиплікатора. Вантажівки з неймовірно великою загальною вагою зчіпки також обладнуються підсиленими карданними валами для кращого крутного моменту.

«Нам довелося збільшити крутний момент карданного валу, щоб при зростанні загальної ваги автопоїзда забезпечити таку саму легкість рушання і в той же час зменшити загальне передавальне число трансмісії», — каже Ніклас Оберг. «В результаті, вантажівки з загальною вагою автопоїзда 65 т оснащуються підсиленим карданним валом для забезпечення крутного моменту 33 000 Н*м (для порівняння, стандартний показник становить 28 000 Н*м)».

Найнижча тихохідна передача настільки потужна, що вантажівка може рушити з місця на рівній дорозі при загальній вазі до 325 т — це абсолютно унікально для автоматизованої трансмісії важких вантажівок.

 

«Чим важче вантаж і чим гірша дорожня поверхня або прохідність місцевості, тим більше отримує водій від вантажівки, обладнаної коробкою передач I-Shift з понижуючими передачами. Водій може перевозити важкі вантажі, не боючись потрапити у ситуації, що, при найгіршому збігу обставин, можуть призвести до простоїв та високих додаткових витрат», — завіряє Петер Хардін, головний конструктор лінійок FM & FMX у Volvo Trucks.

Чим важче вантаж і чим гірша дорожня поверхня або прохідність місцевості, тим більше отримує водій від вантажівки, обладнаної коробкою передач I-Shift з понижуючими передачами.

Нова трансмісія доступна для вантажівок Volvo M, FMX, FH і FH16 з 13 та 16-літровими двигунами Volvo Trucks в моделях із прямою передачею або верхньою підвищуванню передачею. Це означає, що трансмісія може використовуватися для різних сегментів транспортних перевезень.

Ця трансмісія ідеально підходить для виконання робіт, що потребують точних маневрів, наприклад на будівництві чи в сфері обслуговування, оскільки тихохідні передачі дозволяють рухатися неймовірно повільно.

«Завдяки цій трансмісії вантажівка може рухатися зі швидкістю від 0,5 до 2 км/год. Можливість рухатися так повільно багато значить для тих, хто виконує подібну роботу, оскільки це дозволяє вести вантажівку з набагато більшою точністю і забезпечити кращий фінальний результат. Система I-Shift з тихохідними передачами також робить можливим надзвичайно повільний рух заднім ходом — суттєва перевага при маневрах заднім ходом, що вимагають неймовірної точності», — каже Петер Хардін.

Для невеликих транспортних компаній, які працюють на важких маршрутах, I-Shift з тихохідними передачами забезпечує високу гнучкість та можливість покращити рентабельність перевезень.

«Окрім тихохідних передач, що дозволяють зрушити з місця важкий автопоїзд у екстремальних ситуаціях, відтепер можна також використовувати передавальне число заднього моста, яке зменшує число обертів двигуна за нормальної швидкості руху на дорозі. Це призводить до зменшення витрати палива. Це дуже суттєва перевага для компаній-перевізників, що виконують роботу в подібних умовах», — додає Петер Хардін.

Йонас Лундмарк впевнено сидить за кермом у кабіні. Він залишив вузьку лісову дорогу і скоро досягне путівця, що веде до лісопилки, де він буде розвантажуватися. Йонас керує транспортною компанією разом зі своїм батьком і на пару з третім водієм долає 4000 км у неділю.

«Ми, водії лісовозу, часто опиняємося у ситуаціях, що потребують від нас багато зусиль. Тому ми вдячні за будь-які рішення, що можуть полегшити нашу роботу. Нова трансмісія дарує краще відчуття безпеки та контролю, оскільки ти знаєш, що рушиш з місця без жодних зусиль.

Як це працює: I-Shift з тихохідними передачами

Велике передавальне число системи I-Shift з тихохідними передачами стало можливим завдяки додаванню нового редуктора з зубчастими передачами у стандартну трансмісію I-Shift.

Додатковий редуктор з зубчастими передачами
Додатковий редуктор з зубчастими передачами розташований за картером зчеплення і складається з двох додаткових зубчастих передач — однієї на вхідному валу і другої на зворотному валу. Додатковий редуктор з зубчастими передачами дозволяє забезпечити передавальне число коробки передач вдвічі більше за показник стандартної системи I-Shift.

Збільшена коробка передач
Щоб звільнити місце для додаткового редуктору з зубчастими передачами, довжину коробки передач збільшили на 12 см (у порівнянні зі стандартною системою I-Shift). Багато з нових компонентів, серед яких зубчасті колеса, втулки та механізми синхронізації демультиплікатора, виготовлені з надзвичайно міцних матеріалів.

Передавальне число
Передавальне число — це різниця між швидкістю вхідного та вихідного валу у коробці передач. При використанні найвищої передачі передавальне число у коробці передач з прямою вищою передачею складає 1:1, тобто вали обертаються з однаковою швидкістю. На найнижчій передачі при використанні трансмісії I-Shift з тихохідними передачами зворотний вал обертається у 32 рази повільніше за швидкість двигуна – з передавальним числом 32:1.