Водіння вантажного автомобіля ще ніколи не було таким безпечним — усе завдяки десятиліттям досліджень та прогресу, безперервному впровадженню інновацій і засобів безпеки, а також дедалі суворішим правилам та стандартам безпеки.
«Озираючись на історію безпеки дорожнього руху, ми по-справжньому пишаємося тим, що Volvo відіграє таку важливу роль на кожному етапі», — говорить Анна Райдж Берлінґ, директор з безпеки дорожнього руху та продукції у Volvo Trucks. «Від винаходу триточкового ременя безпеки і до сучасних передових систем безпеки ми змогли зробити свій внесок у підвищення безпеки наших доріг для всіх учасників дорожнього руху».
Ось коротка історія безпеки вантажівок та ключові віхи, які наближають нас до нульової кількості аварій.
Зі збільшенням вантажних перевезень автомобільним транспортом мережі автомобільних доріг розширюються по всій повоєнній Європі та Америці. Важкі вантажівки починають долати довші відстані та розвивати більш високі швидкості, що, своєю чергою, робить безпеку вантажівок найвищим пріоритетом. Уряди та дорожні служби починають впроваджувати нові правила дорожнього руху спеціально для вантажівок та встановлювати стандартизовані вимоги до транспортних засобів. Найпримітніше, що пневматичні гальма стають стандартними для вантажівок, що покращує загальну гальмівну ефективність.
У 1948 році Volvo стає першим виробником вантажівок, який запровадив сталеві кабіни (на відміну від дерев'яних), які також стають стандартними протягом наступного десятиліття. У 1959 році інженер Volvo Нільс Болін розробляє триточковий ремінь безпеки, який швидко стає галузевим стандартом – і залишається ним донині.
Стандарти безпеки та нормативні вимоги продовжують ставати суворішими, а виробники вантажівок впроваджують жорсткіші стандарти випробувань під час розробки своєї продукції. Випробування на вплив ударного навантаження від Volvo Trucks, яке включає удари по кабіні важкими вантажами та маятником, стало одним із перших стандартів для випробувань безпеки кабіни. Невдовзі уряд Швеції прийняв його як національну вимогу, а згодом його прийняли й інші країни. В результаті, рівень виживання пасажирів вантажівок зростає, тоді як випробування на удар залишається галузевим стандартом по всьому ЄС аж до 2009 року.
У 1969 році Volvo створює свою Групу з розслідування аварій, якій доручено розслідування дорожньо-транспортних пригод на місці та збір даних про безпеку дорожнього руху, які потім використовуються при розробці продукції. Команда й досі активно працює та є ключовою частиною дослідницько-конструкторських робіт Volvo Trucks.
Безпека водіїв продовжує покращуватися як завдяки безпечнішим транспортним засобам, так і новим правилам щодо умов праці. Багато європейських країн запроваджують суворі обмеження робочого часу та забезпечують їх дотримання за допомогою обов'язкових тахографів.
Volvo Trucks і надалі підвищує безпеку кабіни, започаткувавши нове випробування на зіткнення з бар'єром, яке імітує зіткнення з причепом, а згодом впроваджує функції безпеки, як-от посилені стійки кабіни, складана рульова колонка, енергопоглинаюче кермо і салони з м'якою оббивкою.
Більше уваги приділяється захисту інших учасників дорожнього руху під час зіткнень. Бічна захисна накладка, яка допомагає запобігти потраплянню велосипедистів та пішоходів під задні колеса вантажівки, стала обов'язковою у багатьох країнах. Також впроваджено задню захисну накладку, яка допомагає захистити пасажирів легкових автомобілів у разі зіткнення з вантажівками ззаду.
Протягом 1980-х років системи безпеки ставали дедалі складнішими та вдосконаленішими, починаючи з антиблокувальних гальмівних систем (ABS), які до кінця десятиліття стали стандартними для всіх вантажівок. Нова технологія знижує ризик складання вантажівки та покращує ефективність гальмування на слизьких дорогах.
Такі організації, як ЄС та ООН, стають більш активними у сфері безпеки дорожнього руху, впроваджуючи нові вимоги та стандарти безпеки. Наприклад, ЄС робить обмежувачі швидкості та гальма з ABS обов'язковими для всіх нових вантажівок, а також запроваджує стандартизоване тестування та навчання для отримання посвідчень водіїв вантажівок.
Вже виконавши багато з цих нових вимог, Volvo Trucks продовжує шукати шляхи підвищення безпеки своїх транспортних засобів і стає одним із перших виробників вантажівок, який запровадив подушки безпеки водія. У 1996 році компанія також представила передню захисну накладку, яка допомагає захистити пасажирів легкового автомобіля при його зіткненні з вантажівкою. Пізніше це стає обов'язковим у 2003 році.
З'являються передові електронні системи безпеки, насамперед система електронного контролю стійкості (ESC), яка допомагає запобігти заносу та перекиданню. Це має суттєвий вплив на зменшення кількості аварій з перекиданням, причому деякі дослідження стверджують, що системи електронного контролю стійкості (ESC) зменшили кількість смертельних аварій з перекиданням на 70-90%.
Представлено перші системи адаптивного круїз-контролю (ACC), які автоматично регулюють крейсерську швидкість для підтримки безпечної дистанції до автомобіля попереду.
У вантажівках Volvo використання радарів і сенсорних технологій забезпечує підтримку інших систем активної безпеки, включаючи систему підтримки руху в смузі, систему зміни смуги руху, систему оповіщення водія і систему попередження про зіткнення з функцією екстреного гальмування. До 2009 року перший Загальний регламент ЄС щодо безпеки (GSR) зробив обов'язковим використання низки систем активної безпеки.
Системи активної безпеки продовжують розвиватися та використовувати переваги інтелектуальних можливостей, тоді як регуляторні органи роблять дедалі більше систем обов'язковими. Наприклад, у ЄС усі нові вантажівки в обов'язковому порядку оснащуються системою електронного контролю стійкості, системою попередження про з'їзд зі смуги та системою автономного екстреного гальмування.
Volvo Trucks продовжує розробляти системи підтримки водія, такі як Volvo Dynamic Steering, яка покращує курсову стійкість та зменшує знесення, а також знімає щоденне навантаження на спину та плечі водія.
Технології у вантажівках продовжують ставати дедалі просунутішими, включаючи більше датчиків, камер та обчислювальної потужності. Це відкриває ще більше можливостей для підвищення безпеки дорожнього руху. Розроблено системи виявлення сліпих зон, як-от Активна підтримка уникнення бокових зіткнень і кутові камери з боку пасажира. Традиційні бічні дзеркала заднього виду все частіше замінюються системами оглядових камер, які покращують загальну видимість, особливо вночі.
Тим часом, Загальний регламент ЄС щодо безпеки II робить обов’язковими більше систем активної безпеки, включаючи інтелектуальну систему контролю швидкості, моніторинг неуважності водія та виявлення вразливих учасників дорожнього руху. Також запроваджуються жорсткіші вимоги щодо видимості, зокрема стандарт London Direct Vision Standard.
У 2024 році Euro NCAP, яка давно встановлює стандарти безпеки для легкових автомобілів, починає оцінювати важкі вантажівки на предмет безпеки. Згідно з результатами перших випробувань, Volvo FH та Volvo FM отримали найвищу оцінку – п’ять зірок.
Хоча в галузі безпеки дорожнього руху було досягнуто величезних успіхів, галузь продовжує співпрацювати, щоб зробити дороги та автомагістралі ще безпечнішими. Виробники продовжуватимуть розробляти безпечніші транспортні засоби та засоби безпеки, уряди та органи влади продовжуватимуть впроваджувати суворіші правила та стандарти, а транспортні компанії продовжуватимуть шукати способи захисту безпеки своїх водіїв.
«Доки ми не реалізуємо наше бачення щодо нульової кількості нещасних випадків, завжди буде простір для покращень», – каже Анна. «Однією з областей, яку, на мою думку, ми тільки почали досліджувати, є зв'язок та дані. Оскільки вантажівки стають більш досконалими, ми зможемо отримувати дані з інших транспортних засобів та громадської інфраструктури і використовувати ці дані в наших системах. Можливо, тоді ми зможемо краще передбачати прийдешні дорожні умови і затори, а також дамо водіям можливість швидше реагувати. І водночас ми продовжуватимемо працювати з простішими заходами, такими як навчання водіїв та кампанії з підвищення обізнаності громадськості».
Ви можете дізнатися більше про досвід Volvo Trucks у сфері безпеки дорожнього руху, а також наше бачення щодо забезпечення повної відсутності аварій.