Trucks

Як Euro NCAP сприятиме підвищенню безпеки вантажівок

Анна Райдж Берлінг
2024-10-28
Безпека
Author
Анна Райдж Берлінг
Директор із безпеки дорожнього руху й продукції у Volvo Trucks

У 2024 році Euro NCAP розширює свої незалежні оцінки безпеки, щоб охопити великотоннажні вантажівки. Це матиме величезний потенціал для збільшення обізнаності з питань безпеки та підвищення стандартів у всій галузі.
 

Європейська програма оцінки нових автомобілів (Euro NCAP) була вперше заснована в 1996 році і швидко стала промисловим стандартом для оцінки безпеки легкових автомобілів. Його підтримують багато європейських урядів, у тому числі ЄС.
 

У березні 2024 року представники Euro NCAP оголосили, що розширять свої оцінки безпеки, щоб охопити також великотоннажні вантажівки, а результати першого раунду випробувань очікуються до листопада 2024 року.
 

«Безпека є однією з наших основних цінностей, і, з огляду на впливовість Euro NCAP у галузі легкових автомобілів, ми вітаємо цю ініціативу та будемо раді побачити, як це позначиться на безпеці вантажівок», — розповідає Анна Райдж Берлінг, директорка з безпеки дорожнього руху й продукції у Volvo Trucks.
 

Як працюватиме Euro NCAP для вантажівок?

Спочатку Euro NCAP зосередиться на трьох основних напрямках:

  • Безпечне водіння: Моніторинг пасажирів, залучення водія, оглядовість (пряма й непряма) і асистенти в транспортному засобі (наприклад, Асистент швидкості, ACC тощо)
  • Уникнення аварій: Лобові зіткнення, зіткнення під час зміни смуги руху, маневрування на низькій швидкості
  • Післяаварійні послуги: Інформація про порятунок.
     

У 2027 році до трьох категорій буде додано більше систем, а до 2030 року також буде додано захист від зіткнень. Подібно до рейтингів легкових автомобілів, Euro NCAP оцінюватиме різні системи безпеки та рішення в кожній із цих областей, а також те, як вони працюють за різних сценаріїв аварій. Кожна система отримає бали, які будуть агреговані для кожної категорії. Потім ці бали використовуватимуться для розрахунку зіркового рейтингу для всього вантажного автомобіля.
 

«Однією з головних сильних сторін Euro NCAP є їхня здатність оцінювати системи безпеки поза базовими вимогами законодавства, — каже Анна Райдж Берлінг, директорка з безпеки дорожнього руху й продукції у Volvo Trucks. «Замість того, щоб просто ставити оцінку «відповідає» або «не відповідає стандартам», вони враховують багато різних сценаріїв під час оцінювання, щоб надати більш повну картину щодо ефективності систем».

Враховуючи впливовість Euro NCAP у галузі легкових автомобілів, ми вітаємо цю ініціативу та дуже раді тому, що це означатиме для безпеки вантажівок».

Які труднощі виникають під час оцінювання безпеки вантажівок?

Euro NCAP є першою спільною платформою в галузі для оцінки та порівняння стандартів безпеки вантажівок, і їх рейтинги мають великі перспективи. Однак слід зазначити, що це непросте завдання.
 

«Що стосується легкових автомобілів, Euro NCAP має окремий рейтинг для кожної моделі, і такий підхід виправдовує себе завдяки незначній різниці в межах кожного окремого класу моделей», — каже Анна. «Однак у випадку з вантажівками все складніше. Кожна модель вантажівки має тисячі різних специфікацій і використовується в різних сферах застосування. Чи має рейтинг бути однаковим для всього класу моделей?»
 

Яким буде кінцеве рішення щодо цього питання поки що невідомо, але першим кроком до врахування того факту, що потреби в безпеці можуть відрізнятися в різних умовах водіння, може бути присудження конкретній вантажівці знаку «безпечно для міста». Це могло б стати доповненням до загального зіркового рейтингу і застосовуватися, лише якщо вантажівка відповідає певним критеріям для руху в міському трафіку.
 

Хоча Euro NCAP включає широкий спектр сценаріїв, виміряти вплив на водія та роботу системи в реальних умовах може бути важкою задачею.
 

«Якщо система активної безпеки часто втручається у роботу, коли вона не потрібна, це може викликати роздратування та знизити довіру до системи. Така поведінка системи може навіть спонукати водіїв вимкнути її та залишитися взагалі без системи безпеки», — пояснює Анна.
 

«З цієї причини мінімізація помилкових втручань є важливою частиною розробки наших систем активної безпеки. Однак, оскільки Euro NCAP зосереджується в основному на позитивних втручаннях, ми як виробники все одно повинні знайти оптимальний баланс».
 

Крім того, не всі системи безпеки входять до рейтингу Euro NCAP. До неохоплених аспектів, зокрема, належать стабільність і підготовка водіїв — обидва аспекти є дуже важливими для безпеки вантажівки.
 

«Euro NCAP забезпечить важливу оцінку показників безпеки вантажівок, але це не позбавить нас, як виробників, необхідності й надалі мати власні амбіції щодо безпеки та цілісного підходу до безпеки», — каже Анна.
 

Як Euro NCAP вплине на виробників вантажівок?

Для легкових автомобілів рейтинги Euro NCAP тепер є галузевим стандартом у багатьох країнах. Деякі компанії та установи навіть наполягають на п’ятизірковому рейтингу при закупівлях транспортних засобів, і Анна вважає, що рейтинги зробили значний внесок у підвищення безпеки легкових автомобілів.
 

«Програма Euro NCAP дійсно підвищила стандарти безпеки в легкових автомобілях, заохочуючи впровадження нових систем безпеки ще до того, як вони стали вимогами законодавства. Візьмемо, наприклад, автоматичні екстрені гальма. Їх обов'язкове впровадження у легкові автомобілі ініційовано лише у 2024 році, але майже всі легкові автомобілі вже оснащуються ними протягом багатьох років. Це частково завдяки Euro NCAP».
 

Чи матиме Euro NCAP такий самий вплив на вантажівки? На відміну від легкових автомобілів, багато оцінюваних систем активної безпеки вже є вимогами законодавства, тому навряд чи вплив буде таким самим. Проте Анна все ще вірить, що це матиме позитивний ефект у всій галузі. Ймовірно, це спонукатиме виробників вантажівок до вдосконалення та покращення своїх систем безпеки, а клієнтів — інвестувати в системи безпеки.
 

«Слід вітати будь-яку ініціативу, яка сприяє більшій обізнаності та обговоренню питань безпеки дорожнього руху та полегшує клієнтам придбання безпечніших вантажівок», — каже Анна. «Ми розраховуємо на тісну співпрацю з Euro NCAP, щоб і надалі вдосконалювати та підвищувати безпеку наших вантажівок».
 

Щоб дізнатися більше про дослідження аварій у Volvo Trucks і розробку системи активної безпеки, прочитайте: