Акумулятори — наскільки вони насправді екологічні?

Електричні автомобілі вирізняються меншим рівнем шуму, більшою енергоефективністю й екологічністю у порівнянні зі своїми аналогами, що працюють на викопних видах пального. Однак, поряд з цим варто також звернути увагу на декілька питань, пов'язаних з використанням акумуляторів. Наскільки чистими й екологічними є літій-іонні акумулятори, якщо поглянути на них в комплексі? Ларс Мертенссон, Директор з питань охорони оточуючого середовища й інновацій у Volvo Trucks, обговорює переваги та недоліки.
Ларс Мертенссон, Volvo Trucks

Ларс Мертенссон, Директор з питань охорони оточуючого середовища у Volvo Trucks.

Важливий компонент літій-іонних акумуляторів — кобальт, який переважно добувається у Конго. Організація «Міжнародна амністія» повідомляла про використання дитячої праці та порушення прав людини у цій країні. Що ви робите, щоб впевнитися, що використана вами сировина для акумуляторів добувається у відповідальний спосіб?

«Зазвичай ми не схвалюємо для використання у нашій продукції матеріали, що видобуваються або виготовляються у неприйнятний спосіб — це чітко зазначено в нашому кодексі ділової етики. Ми працюємо спільно з різними постачальниками над контролем походження нашої сировини. Для стимулювання розвитку в цій сфері Volvo Group разом з рядом інших автовиробників створили організацію Drive Sustainability (Рух у напрямку екологічності), що займається вивченням і покращенням робочих умов і екологічного впливу в ланцюгах поставок сировини. Нам доведеться вирішити ще багато питань, але вживані нами заходи — це важливі кроки». 

Наскільки оптимальним є використання акумуляторів в контексті проблеми зміни клімату? Чи існує ризик того, що високе енергоспоживання при виробництві акумуляторів нівелює екологічні переваги електричного двигуна при експлуатації вантажівки?

«Загальновизнаний факт, що виробництво акумуляторів потребує багато електроенергії, але з точки зору життєвого циклу немає жодних сумнівів, що важкі комерційні електричні вантажівки забезпечують величезні переваги для екології та енергоспоживання. Це переважно пов'язано з тим, що електродвигуни вирізняються куди ефективнішим енергоспоживанням, ніж двигуни внутрішнього згоряння. Тому, чим більше кілометрів ви проїдете в рамках життєвого циклу вантажівки, тим більшою буде різниця — на користь вантажівки з електроприводом». 

Чи виправдано використовувати електричні рішення, якщо енергія для виробництва та заряджання акумуляторів добувається з непоновлюваних джерел енергії, наприклад вугілля?

«Звичайно, оптимальніше використовувати поновлювані джерела енергії на всіх етапах. Якщо електрика отримується з викопного палива, перевага для клімату дещо нівелюється. Та, враховуючи високу ефективність електродвигуна, все ж таки краще використовувати електрику, аніж дизельне паливо. Однак, якщо порівняти вантажівку, що працює, скажімо, на біогазі, з електричною вантажівкою, що отримує енергію з вугільних електростанцій, результат вже не буде таким однозначним».

Що ви зробите з усіма акумуляторами після закінчення їх життєвого циклу? Чи можна їх якісно піддати вторинній переробці, або вони просто стануть причиною нової екологічної проблеми?

«Звичайно ж, ми серйозно ставимося до своєї відповідальності як виробника. Зараз ми беремо участь у декількох проектах з дослідження того, як можна подарувати акумуляторам з електричних вантажівок друге життя та повторно використовувати їх для зберігання енергії. А після закінчення життєвого циклу акумуляторів, використаних в наших вантажівках, ми подбаємо про їх екологічну утилізацію». 

Пов’язані статті