Trucks

Dieter De Waele
2023-09-11
Світ водіїв
Author
Dieter De Waele
Driver Development Manager

Як залучати нових водіїв та вирішити проблему нестачі кадрів

Водії вантажівок дуже затребувані через дефіцит кадрів у галузі перевезень. Свіжі дослідження показують, що нові водії, які щойно закінчили навчання, мають труднощі з працевлаштуванням, зокрема через брак досвіду роботи. І це незважаючи на те, що нестача водіїв на ринку праці викликає серйозне занепокоєння. Чому це так і що з цим робити операторам вантажівок?

Залучення нових водіїв – важливе завдання для галузі перевезень у всьому світі. Щорічне опитування водіїв за 2022 рік, яке проводить IRU, показало, що водіїв бракує всюди. Водночас, згідно із внутрішнім дослідженням за 2021 рік, яке проводилося англійською, німецькою, французькою та шведською мовами, 22 відсотки водіїв налаштовані щодо можливостей працевлаштування песимістично.  Один новий водій пояснює це так:

«Я пішов на курси, щоб змінити професію, і розраховував, що знайти роботу буде досить легко. Адже про дефіцит водіїв говорять на кожному кроці. Проте реальність мене шокувала. Я реєструвався в агентствах, розсилав резюме та відкликався на вакансії. Але найчастіше мені або не відповідали взагалі, або казали, що необхідно мати щонайменше два роки досвіду».

Зараз у галузі перевезень намагаються підвищити розцінки й за можливості скоротити час виконання доставки, що особливо впливає на нових і потенційних водіїв. Дітер Де Ваеле, менеджер із підвищення кваліфікації водіїв, зазначає, що всі, звичайно, хочуть мати добре освічених водіїв із 10-річним досвідом, але це нереально.

«Деякі оголошення про вакансії легко відлякують кандидатів. Зосередьтеся на тому, що ви як оператор можете запропонувати водієві, а не на тому, чого ви хочете від водія. Під час прийому на роботу переконайтеся, що водії почуваються захищеними й обізнаними, а також створіть для них сприятливе робоче середовище. Крім того, будьте готові інвестувати в належне навчання, оскільки це окупиться в довгостроковій перспективі», – каже Дітер.

Навчання як спосіб підготовки надійних і лояльних водіїв

Згідно з дослідженням*, оплачуване компанією навчання та програми стажування були популярними та затребуваними серед нових водіїв. Саме від цього залежало, хто стане їхнім першим роботодавцем. Оплачуване навчання робить освіту фінансово доступною та полегшує вхід у галузь. Однак дехто висловлював страх і невпевненість щодо навчання.

«Завдяки навчанню ви можете отримати права. Але воно не дає достатньо практики за кермом і не завжди готує до реальних доріг, до психологічних і фізичних викликів, з якими ви можете на них зіткнутися. Частково цю проблему може вирішити навчання та спілкування з досвідченим водієм у реальних дорожніх і робочих умовах», – каже Дітер Де Ваеле.

Головним питанням, яке найчастіше бентежило більшість нових водіїв (30 відсотків), була можливість отримати консультацію, зокрема щодо загальних запитань про галузь і роботу водіїв. Хоча заробітна плата – це важливий фактор (вона була пріоритетом для 11 відсотків опитаних), проблеми навчання та можливості працевлаштування непокоїли людей більше.

Деякі водії відчували, що вони недостатньо підготовлені, щоб впоратися з робочими вимогами одразу після навчання. Інтенсивний тиск із боку роботодавця, який вимагає швидкої доставки вантажу, а також невпевненість під час керування вантажівкою на переповнених дорогах і страх потрапити в ДТП змушували їх замислюватися про дострокове звільнення через психологічний стрес.

«Я розумію, що нові водії хвилюються через ці вимоги та почуваються невпевнено. Важливо, щоб підготовка та вправи для водіїв відповідали реальності, а керівництво розуміло користь навчання. Що воно може принести користь вашому бізнесу як у фінансовому плані, так і з точки зору утримання водіїв», – каже Дітер.

За словами Дітера, підготовка часто проводиться не на тих вантажівках і не з тими причепами, із якими потім доводиться працювати, і це призводить до стресу. Безпека вантажу, маневрування та паркування в складних ситуаціях, підготовка з важливих у роботі адміністративних питань, а також обмін досвідом із працюючим водієм – це ті аспекти, які можуть полегшити для нового водія адаптацію на першій роботі та заохотити його залишитися на ній.

 

Головні мотивуючі фактори для нових водіїв

Не сюрприз, що одним із головних мотивуючих факторів для нових водіїв була конкурентна заробітна плата. Незадовільна зарплата разом з іншими демотивуючими факторами, як-от стрес і відсутність професійної підготовки, легко наштовхували водіїв на думку про пошук нового роботодавця. Однак кількох молодих водіїв також цікавило, як збільшити свою зарплату з роками і добре заробляти. Це демонструє їхню готовність будувати кар’єру в галузі та залишатися в ній надовго. Навчання було другим за важливістю мотивуючим фактором. Дослідження показало, що доступне навчання допомогло людям із різним походженням і досвідом увійти в галузь і отримувати хороший дохід.

«Зарплата – це дуже важливий фактор, але також важливо, які бренди вантажівок у вас є, у якому стані ваші вантажівки, і чи можете ви зробити так, щоб ваші водії почувалися потрібними, захищеними й добре обізнаними. Нові водії зазвичай почуваються збентеженими на першому місці роботи. І дослідження, і досвід показують, що навчання не тільки робить водіїв безпечними та спокійними й допомагає їм почуватися захищеними. Воно також впливає на їхню лояльність та збільшує шанси, що вони не звільняться», – каже Дітер.

Докладніше про підтримку та підвищення кваліфікації водіїв читайте тут або запитуйте в місцевого дилера Volvo Trucks.

* Внутрішні дослідження Volvo Trucks за 2021 рік англійською, німецькою, французькою та шведською мовами.