Trucks

Двигун D12 — зсув парадигми

Коли двигун D12 був випущений у 1993 році, це стало справжньою революцією. Дехто казав, що Volvo випередили час на десять років. Гьоран Ніхольм, колишній інженер Volvo на пенсії, розповідає нам історію з самого початку.
Гьоран Ніхольм з двигуном D12 на задньому плані
Гьоран Ніхольм брав участь у розробці двигуна D12.

Він чітко пам'ятає інформаційну кампанію в газетах, яка супроводжувала випуск вантажівок FH. Це був вересень 1993 року, і журналісти-експерти з двигунів зі всього світу зібралися, щоб долучитися до відкриття наступного покоління вантажівок. За словами Гьорана Ніхольма, який відіграв таку саму важливу роль у розробці двигуна, як відділ досліджень та розробки в Ґетеборзі і виробничий майданчик у Шьовде, перед журналістами постало дещо до цього небачене.

«Журналісти були вражені двигуном D12. Дехто з них сказав мені, що ми на десять років випередили всіх у Європі. Перед усім, нам вдалося передбачити норми викидів, яких тоді ще навіть не було, і ми значно покращили якість головки блока циліндрів, а також додали електричне кермо і моторне гальмо Volvo Engine Brake, розроблені нами», — говорить він.

Таких можливостей у Європі досі не бачили, але США мали певний досвід. Гьоран Ніхольм розповів, що на початку проекту створення D12, коли наприкінці 80-х років нові функції тільки планувалися, відсутність європейського досвіду спричинило певні труднощі.

«Особливо це стосується головки блока циліндрів, яка тепер повинна була стати довшою і яку через це стало дуже важко правильно формувати. Уявіть собі, пазухи і порожнини в реальному циліндрі були жорстко обмежені. Ми пробували так і отак, але ніяк не могли зробити як треба».

Але здатися не було вибором. Натомість команда упакувала свої валізи та поїхала на завод Cummins у США, партнера Volvo. Тут були виготовлені як електричне кермо, так і новий тип головки блока циліндрів.

«Виявилося, що це може бути зроблено, і співпраця з американцями в Cummins була ключовою у цьому процесі», — говорить Гьоран.

Нова, довша головка блока циліндрів дала вищу якість з точки зору оптимальної зміни газу та згоряння. А з електричним кермом на додаток, ці особливості посприяли миттєвому успіху вантажівки FH.

«На наших потужностях ми залучили чимало нових людей, і, оскільки у нас з'явилися нові, більш складні функції, ми найняли більше людей, обізнаних в інформаційних технологіях». 

Це була моя, і наша, дитина. Мені дуже приємно, що вантажівка і двигун дістали такого великого успіху. Це був зсув парадигми в автомобільній промисловості.

З самого початку D12 розробляли спеціально для вантажівок FH. Наприкінці 90-х років
двигун був представлений в інших напрямках продукції Volvo, таких як Volvo Penta. Також, двигун D12 пройшов через зміни протягом десятиліть, часто з виходом нових норм викидів. 

«Так, у двигуна тепер дуже багато інших функцій, щоб відповідати стандартам. Також слід мати на увазі, що існують різні стандарти в різних країнах. Отже, ви повинні відповідно пристосовуватися».

Гьоран Ніхольм пішов на пенсію з роботи на посаді інженера Volvo дев'ять років тому. Зустріч з ним і розмова про ті роки, коли розпочався весь проект FH, це як відкрити золоте родовище. 

«Це була моя, і наша, дитина. Мені дуже приємно, що вантажівка і двигун дістали такого великого успіху. Це був зсув парадигми в автомобільній промисловості», — підсумовує він. 

Тепер подорож триває без Гьорана. На сьогоднішній день на потужностях у Шьовде виробляється 100 000 двигунів, із яких близько 90% — двигуни D13. Те, що розпочалося на початку 90-х років, триватиме протягом десятирічь.