Електронна комерція змінює не лише спосіб, у який Китай робить покупки, але й його індустрію логістики. Час безвідмовної роботи і ефективність раптово набули неабиякої важливості.
Індустрія електронної комерції Китаю стала темою номер один в усьому світі, коли в минулому році країна обійшла США і стала найбільшим світовим ринком електронної комерції. За дуже короткий період часу легіони білих комірців Китаю, від хипстерів до фермерів, перейшли до купівлі товарів онлайн. За один, рекордний день у листопаді минулого року, китайські покупці розмістили 280 мільйонів замовлень у найбільшій компанії інтернет-торгівлі країни. Але китайські цифрові супермаркети змінюють не лише спосіб, у який китайці купують товари, але й трансформують логістичний сектор країни.
«Зараз справа не стільки в цінах, скільки в своєчасній доставці товару до місця призначення», - говорить Чжоу Чжілі, президент Сансяо Лоджістикс.
Чжоу Чжілі сидить за чайним столиком, що зроблений із коріння 1500-річного дерева, в офісі на околиці Шанхая. Він наливає чай традиційним китайським способом, спочатку змочивши і промивши чайні листи, а потім кілька разів наповнивши чашки на столі, щоб досягти найкращого смаку. Саме за цим столом Чжоу Чжілі проводить зустрічі з постачальниками і клієнтами.
Ми збудували свій бренд завдяки нашим вантажівкам Volvo. Вони надійні, а це дуже важливо для ведення бізнесу.
З першого погляду Чжоу Чжілі нагадує історичну постать. Ще у 7 столітті державні діячі династії Тан так само пили чай і влаштовували прийоми за схожими столами. Своїм круглим обличчям і зачесаним назад волоссям він нагадує іще одну історичну фігуру, Мао Цзедуна, який досі прикрашає міські квартали і банкноти в Китаї.
Але, насправді Чжоу живий взірець величезних змін, які трансформували сучасний Китай за останні тридцять років.
Колишній селянин із однієї з найбідніших провінцій Китаю, Чжоу на початку 90-х назбирав грошей у своїх друзів і родичів, щоб купити і водити свою першу вантажівку.
«Тієї першої ночі я був такий щасливий, що ліг спати у вантажівці», - говорить Чжоу, широко посміхаючись.
Відтоді він пройшов шлях до менеджера автопарку у Сансяо, тоді ще державній компанії. Коли логістичний підрозділ фірми відділився і перетворився на незалежного логістичного оператора, Чжоу став президентом.
Сьогодні Сансяо це розвинена компанія з понад 20 логістичними центрами по всьому Китаю і потужним парком у 500 вантажівок, включаючи постійно зростаючу кількість вантажівок Volvo. Чжоу купив перший новий Volvo FH із тих, що з‘явилися у продажі в Китаї. Зараз у нього вісім вантажівок FH із нового модельного ряду Volvo.
Ця компанія також приклад того, як спритно навіть великі фірми пристосовуються до змін у Китаї.
Дивно, але ще шість місяців тому Сансяо Лоджістикс майже не здійснювали перевезень, пов'язаних з електронною комерцією. Сьогодні ж з нею пов'язано понад 50 відсотків бізнесу.
Вантажівки Volvo зіграли ключову роль у такому розвороті, зазначає Чжоу Чжілі: «Ми збудували свій бренд завдяки нашим вантажівкам Volvo. Вони надійні, а це дуже важливо для ведення бізнесу».
Може здатися, що збудувати бізнес в такій великій, стрімко зростаючій економіці, як китайська, відносно легко. Але, незважаючи на розміри ринку і швидке зростання економіки країни, транспортна індустрія потерпає від перенасиченості і неефективності - через що багато операторів змагаються за кожну копійку.
Ринок вантажівок різко зріс, досягши піку продажів у 1,3 мільйони вантажівок у 2010 році в результаті реалізації великих інфраструктурних проектів за підтримкою держави, метою яких було обмеження наслідків глобальної фінансової кризи в Китаї.
Сьогодні на дорогах Китаю немає нестачі вантажівок. Як результат, вантажівки часто простоюють поза містами в очікуванні вантажів, а третина вантажівок після доставки вантажу повертаються порожніми.
Ключем до прибутковості Сансяо Лоджістикс на такому насиченому ринку стало зосередження зусиль на перевезеннях цінних вантажів, включаючи продукцію для електронної комерції, і на термінових перевезеннях.
Моя філософія — очолювати зміни, а не підкорятися ним.
Для підвищення ефективності і подолання труднощів цього бізнесу, Сансяо залучає таланти, включаючи поточного менеджера парку компанії, у якого є досвід у логістиці, набутий у транснаціональній корпорації TNT. І, поки більшість конкурентів нещадно експлуатує свої вантажівки, аж поки їх двигуни не перестануть ефективно працювати, або ж не зламаються прямо в дорозі, Sanxiao вкладають гроші у сервісні угоди «Золотий Контракт Volvo» для всіх своїх вантажівок Volvo, щоб забезпечити максимальний час безвідмовної роботи і зменшити витрати пального.
«Зараз ми виходимо із того, що пробіг наших вантажівок становить 40 000 км на місяць: вони їздять без зупинки», - говорить Чжоу.
Зокрема, саме величезні розміри Китаю дозволили електронній комерції зрости так швидко. Тепер, завдяки Інтернету, у мешканців західного регіону є доступ до тих самих модних речей, що і в людей в космополітичному Шанхаї.
Охопити такий великий ринок - справжній виклик. Але не в останню чергу саме ці великі відстані забезпечили процвітання Сансяо. Саме на цих довгих маршрутах окупилися інвестиції компанії у вантажівки, які забезпечують високу паливну економічність і довгий час безвідмовної роботи. Наприклад, перший новий чорний FH, придбаний компанією, долає маршрут 4000 кілометрів, прямуючи від Шанхаю до західного регіону Китаю.
Сам Чжоу не боїться складнощів, з якими стикається розвиток його бізнесу. «Складнощі також є шансами», - підкреслює Чжоу. «Моя філософія — очолювати зміни, а не підкорятися ним».
Самі Volvo
Вантажівки: Вісім тягачів FH 440 6×2, шість тягачів FH 480 6×2 і вісім тягачів FH 460 6×2 із нового модельного ряду.
Умови роботи: Довгі маршрути крізь усі кліматичні зони. Південь Китаю розташований у субтропічному поясі, тоді як на північному заході температура може падати до –20° C.
Функції: Усі вантажівки Volvo обладнані I-Shift і двома спальними полицями. Вісім тягачів FH 460 6×2 також обладнані такими передовими системами, як Динамічне управління від Volvo, Система утримання смуги і Адаптивний круїз-контроль.
Споживання палива: 37 літрів на 100 км для автопоїзда повною масою 55 тон.