Рух у вірному напрямку

Звилиста дорога на перевалі Тізин-н-тишка, розташованому на високому гірському хребті Атлас у Марокко, пробуджує цілий букет різних емоцій у будь-якого водія. Однак для водія Омара Аіта Мбарека ця дорога — і дім, і робота.

Державна дорога 9

Висота, на якій розташована державна дорога 9, сягає майже 2300 метрів над рівнем моря. Це робить її найвищим гірським перевалом Північної Африки.

«Я можу їхати по ній заднім ходом», — шуткує 61-річний водій. Тим, хто досяг найвищого гірського перевалу на півночі Африки, розташованого на висоті близько 2300 метрів над рівнем моря, на 50-кілометровому відрізку державної дороги 9 відкриються неймовірні пейзажи гір, вершини яких вкриті снігом, а зелені схили усіяні мальовничими селами. Аутентичний смак марокканського способу життя, який важко відчути в містах, сильно вабить іноземних відвідувачів. Тізин-н-тишка, що в перекладі з берберської мови туземців означає «Перевал пасовищ», має стратегічне значення для економіки Марокко: Він з’єднує Марракеш з Варзазатом, два міста, які щороку приваблюють мільйони туристів і користуються популярністю у багатьох фільмейкерів, від Голлівуду до Болівуду. 

Однак його круті повороти, що з одного боку супроводжуються небезпечними та погано огородженими урочищами, а з іншого — постійним ризиком оповзню, де зустрічаються провали дороги та часто можна стати свідком легковажного водіння з боку інших водіїв, можуть перетворити подорож у гру зі смертю. Тому Омару Аіт Мбареку є чим похизуватися, хоча б трішки: з 44 років, які він працює у галузі перевезень, близько третина з них минула на цій дорозі — без жодної аварії. Як йому це вдалося?

 

Крутий поворот

Тізин-н-тишка вирізняється крутими поворотами та звилистими дорогами, що з одного боку супроводжуються небезпечними та погано огородженими урочищами, а з іншого — постійним ризиком оповзню.

Омар Аіт Мбарек

Омар Аіт Мбарек керує вантажівкою вже 44 роки, і незважаючи на те, що третину з них він провів на перевалі Тізин-н-тишка, Омар жодного разу не потрапляв в аварію.

«Керуючи вантажівкою на цій дорозі, я ніколи не вмикаю радіо. Замість цього я уважно слухаю двигун, аби знати, що відбувається всередині вантажівки та на дорозі. Також не варто поспішати: я не з тих водіїв, які відправляються в дорогу, ледве протерши очі. Я не поспішаю, сплю, коли потрібно, навіть якщо через це я прибуду на дві години пізніше», — каже він, наливаючи собі м’ятний чай під час перерви на узбіччі дороги.

Після ситного обіду, що складався з овочів і тушкованого червоного м’яса зі спеціями (тажин), Омар Аіт Мбарек іде перевіряти цистерну з моторним пальним, яку він перевозить на Volvo FH з Марракешу до віддаленого пустельного поселення Загора, що на півдні від Варзазата. 

Пастух, що пасе кіз

Мальовничі села, а також шанс познайомитися з аутентичним марокканським способом життя — саме це приваблює іноземних туристів до регіону, що оточує перевал Тізин-н-тишка.

З 1997 року Омар Аіт Мбарек працює у Societe Transport Marouane et Freres Ltd (STMF), марокканській компанії, що спеціалізується на перевезенні горючих речовин. Він найстарший працюючий водій вантажівки у штаті. «Минулого року я мав вийти на пенсію, але мене не відпустили! Компанія наполягла, щоб я залишився. Мені як водію довіряють більше всіх, крім того я треную новачків», — каже він.

Омар Аіт Мбарек почав водити вантажівку у 1983, а до цього 11 років пропрацював помічником водіїв, які й навчили його всім хитрощам професії. Першою великовантажною вантажівкою, якою він керував, була Volvo F88.

В той час вона була найкращою, але на крутих дорогах в неї перегрівалися гальма. А ця нова вантажівка Volvo FH може перевозити до 27 тон вантажу і підтримувати однакову швидкість як на схилі, так і на спуску. Крім того, сьогодні вантажівки комфортніші, оскільки оснащені належною кабіною. Раніше нам доводилося спати під кермом», — згадує він.

Кабіна слугує бажаним притулком, особливо взимку, коли через сильні снігопади дорожній руху може зупинятися, іноді на декілька днів. Проїжджаючи через селище Туфліт, Омар Аіт Мбарек згадує, як у 1998 році через сніг дорожній рух зупинився на цілий тиждень.

Керуючи вантажівкою на цій дорозі, я ніколи не вмикаю радіо. Замість цього я уважно слухаю двигун, аби знати, що відбувається всередині вантажівки.

Омар Аіт Мбарек, водій вантажівки

«У нас не було їжі та ковдр. Ніхто не приходив на допомогу. Єдине, що в нас було — цей бар з каміном: Власник заробив на водіях чимало грошей, продаючи хліб в п’ять разів дорожче звичайної ціни», — каже він, усміхаючись.

При наближенні до найбільш небезпечної ділянки гірського перевалу настрій Омара Аіт Мбарека змінюється. Він вказує на вишку мобільного оператора на вершині скелі та починає описувати найжахливіше видовище у своєму житті, свідком якого він став. Це сталося на початку вересня 2012 року. Посеред ночі водій автобуса втратив керування і транспортний засіб впав з висоти 150 метрів. 42 людини загинули і 25 були поранені.

 

Омар Аіт Мбарек за кермом

Найбільш за все Омара Аіта Мбарека лякають недосвідчені водії вантажівок. «Я можу розпізнати новачка за кілометр, навіть вночі. Вони справжні відчайдухи та не думають про ризики.

«Вранці я проїжджав повз місця ДТП. Автобус розбився на шматки. Ця аварія досі переслідує мене й я молюся про те, щоб ніколи більше не побачити подібне».

Згідно даних поліції, ДТП трапилося через те, що кількість пасажирів автобуса перевищувала дозволену. Ця аварія стала найжахливішою ДТП у Марокко — країні, де щороку у дорожніх пригодах гине близько 4000 людей. Країна вклала чималі кошти у розвиток дорожньої інфраструктури та контроль за дотриманням правил дорожнього руху, але за словами критиків, ініціатива з покращення інфраструктури не торкнулася віддалених областей, таких як Тізин-н-тишка.

Тут не хочеться потрапити в аварію: якщо й залишишся живим після падіння, може пройти багато часу, поки швидка допомога дістанеться сюди, а нормальна лікарня знаходиться за сотні кілометрів звідси.

Омар Аіт Мбарек, водій вантажівки

Цистерна Volvo FH

Омар Аіт Мбарек перевозить цистерну з моторним пальним на Volvo FH з Марракешу до віддаленого пустельного поселення Загора, що на півдні від Варзазата.

«Тут не хочеться потрапити в аварію: якщо й залишишся живим після падіння, може пройти багато часу, поки швидка допомога дістанеться сюди, а нормальна лікарня знаходиться за сотні кілометрів звідси, — каже Омар Аіт Мбарек і додає — як на мене, головне в житті — моя безпека і безпека людей навколо мене, в тому числі дітей, вчасне читання молитов, чисте серце, не шкодити іншим. Я жодного разу не ставав причиною загибелі або травмування інших; я веду правильне життя та засинаю з чистою совістю».

Народившись у селищі, схованому у Атлаських горах, Омару Аіт Мбареку не було з чого обирати — випадкова зустріч, що сталася у молодому віці, переросла у кар’єру, яка стала його пристрастю. Йому було 16, коли з вантажівки, що проїжджала у його селищі, випав вантаж тростини. Омар поспішив допомогти. Водій був настільки вражений, що одразу запропонував йому роботу в якості помічника з оплатою 15 диргемів у місяць.

Омар Аіт Мбарек

«як на мене, головне в житті — моя безпека і безпека людей навколо мене», — каже Омар Аіт Мбарек.

«Керування вантажівкою стало єдиною роботою не лише для мене, а й для багатьох у цій місцевості. Єдине, завдяки чому селища навколо нас жили, були вантажівки та автобуси, — каже він і додає —

Водіння дарує мені неймовірне задоволення. Бути на дорозі, зустрічатися з колегами, обмінюватися інформацією — для мене це як наркотик. Це моя віддушина — подорожувати цими гірськими дорогами, знаючи, що за всі ці роки мені вдалося залишитися живим і не нашкодити іншим».

Volvo FH на марокканському шосе

За останні роки уряд Марокко вклав чималі кошти у розвиток дорожньої інфраструктури та контроль за дотриманням правил дорожнього руху, але за словами критиків, ініціатива з покращення інфраструктури не торкнулася віддалених областей, таких як Тізин-н-тишка.

Societe Transport Marouane et Freres Ltd

Власник: Пан Мохамед Аслі, генеральний директор.
Кількість працівників: 365
Дата заснування компанії: 1996
Основні клієнти: Shell, Total Morocco.
Загальна кількість транспортних засобів: 283
Кількість вантажівок Volvo Trucks у автопарку: 236
Основні вантажі: Нафтопродукти 

Пов‘язаний вміст

Залишитися живим на одній з найнебезпечніших доріг у світі.

Завдяки свої обережності, навичкам та досвіду Хуану Мануель Манріке вже на протязі 45 років вдається залишитися живим на одній з найнебезпечніших доріг у світі. Це дорога Paso de los Caracoles у Чилі....

Земля, відвойована в моря

Найбільше місто Нігерії поступово змінюється. Те, що спочатку було планом захисту берегової лінії міста Лагос від розмивання, перетворилося на найбільший будівельний проект Африканського континенту – Еко Атлантик – новий район, який будується на ...

Добування солі у нескінченій білосніжній пустелі Болівії

Нещадне світло та розріджене повітря Людина і машина випробовують свої можливості на найбільшому у світі солончаку. Саме тут Даріо Мачака Колк працює водієм вантажівки вже більше 30 років....

Відфільтрувати статті

5 true 5