Trucks

Автомобільний тренажер — віртуальна вантажівка майбутнього

Завдяки використанню одного з найдосконаліших автомобільних симуляторів у світі, Volvo Trucks знаходиться в авангарді досліджень у сфері безпеки.
Всередині тренажеру.
Автомобільний тренажер, що є власністю Шведського дослідницького інституту VTI (Шведський національний дослідницький інститут доріг та транспорту), вважається одним із найдосконаліших у світі.

Вантажівка завершує поворот направо та розганяється уздовж прямої ділянки дороги. Її швидкість зростає так, що дерева проносяться повз вікон кабіни. Вібрації від нерівної поверхні дороги чітко відчуваються у тілі. Тут нема нічого, що б могло здивувати – окрім того, що все, що ви чуєте, відчуваєте та бачите, моделюється комп’ютером!  

«Головна ідея тренажера – це створити почуття реальності. У вас має складатися повне враження, нібито ви керуєте вантажівкою на звичайній дорозі», - каже Крістоффер Тагессон, докторант технічних наук у Volvo Trucks.

Цей автомобільний тренажер, що є власністю Шведського дослідницького інституту VTI (Шведський національний дослідницький інститут доріг та транспорту), вважається одним із найдосконаліших у світі. Дослідження, що проводяться на ньому, призначені покращити рівень безпеки існуючих та майбутніх транспортних засобів. Компанія Volvo Trucks одна з небагатьох компаній у транспортній галузі, що проводять дослідження на тренажері з метою розробки найбезпечніших вантажівок у світі. 

Випробування на зіткнення неймовірні – дух захоплює, коли їх дивишся, може захопити дух; окрім того вони один з найефективніших способів випробування вантажівки на міцність у зіткненні, але безпека дорожнього руху означає набагато більше, ніж розбиті вікна та лобове скло, або зім’ятий листовий метал. 

«У рамках випробувань на зіткнення ми можемо побачити, що відбувається у фактичний момент удару – але що відбувається до того? Звідки ми знаємо, що активні системи безпеки не відволікатимуть водія у критичній ситуації, а навпаки, дійсно допоможуть йому? Це саме ті питання, на які ми шукаємо відповіді» - пояснює Крістоффер Тагессон.

Головна ідея тренажера — це створити почуття реальності. У вас має складатися повне враження, ніби ви керуєте вантажівкою на звичайній дорозі.

Він знаходиться в операторській, де кілька комп’ютерів документують, як водії-випробувачі їздять, спостерігають за ситуацією та розташовуються на дорозі. Збирається величезна кількість інформації. Одна з головних переваг цього автомобільного тренажера, що використовує відносно нову технологію випробувань, полягає в тому, що водія можна залучати до роботи вже на ранніх етапах розробки нових виробів. 

«Раніше, перш ніж почати випробування, спершу необхідно було все побудувати – дороги, транспортні засоби та системи безпеки – щоб побачити, чи працює це на практиці. Проте, зараз можливо робити це паралельно», - пояснює Крістоффер Тагессон.

Іншими словами, автомобільний тренажер дозволяє випробувати нові транспортні засоби у майбутньому дорожньому середовищі та робити це прямо зараз. Пітер Нільссон, інший докторант технічних наук у Volvo Trucks, залучений саме до такого проекту. 

«Робота, що виконується задля розробки транспортних засобів та інфраструктури, ґрунтується на довгостроковій перспективі. Завдяки цьому тренажеру, який дозволяє здійснювати візуалізацію практично будь-якого дорожнього середовища, ми можемо оптимізувати ці розробки одночасно» - каже він. 

Проект Пітера Нільссона називається Safe Corridors (Коридори безпеки); в рамках проекту він досліджує засоби знаходження безпечних коридорів для довгих автопоїздів, довжиною 27 – 34 метри. 

«Я переконаний, що до 2020-2030 р, ці довгі автопоїзди з’являться на дорогах, бо вони - чудова альтернатива для збереження довкілля. До того часу, звісно, нам необхідно знайти спосіб полегшити умови їзди для водія, оскільки визначення точного положення причепу насправді є серйозною проблемою», - пояснює Пітер Нільссон.

 

Таким чином, використання високотехнологічної системи кермування у майбутньому дозволить реальному автомобілю розраховувати безпечне положення на дорозі завдяки інформації про дорогу, знаки та інші транспортні засоби. 

«Ідея в тому, що автономна система буде втручатися та братиме керування на себе, якщо вона бачитиме, що транспортний засіб знаходиться поза коридором безпеки. Найбільшу проблему наразі складає пошук оптимального способу перемикання на автономне керування, оскільки важливо, щоб це відбувалося природно для водія».

Нещодавно на автомобільному тренажері було проведено випробування, в рамках якого 20 водіїв випробували дві різні автономні системи водіння. Потім їх попросили суб’єктивно оцінити, яка з систем була кращою. Проте, оскільки досвідчені водії краще за будь-кого знають, як має поводитися автомобіль на дорозі, Пітер Нільссон дозволив водіям-випробувачам самим водити довгі автопоїзди. 

«Це дозволило нам провести реєстрацію та об’єктивний аналіз того, як ці досвідчені водії керують 30-метровими транспортними засобами складними дорогами. У майбутньому ми зможемо використовувати ці здобутки у якості частини базової документації для розробки коридорів безпеки та проектування цієї автономної системи». 

Проведення таких випробувань стало можливим завдяки досконалій технології на тренажері. Тренажер розташований на двох рейках, що перетинаються, це дозволяє створити враження їзди уперед та назад, а також імітувати повороти. Кабіна вантажівки також може рухатися вертикально. Це створює реальне враженні від водіння, коли мова йде про функції кермування та вібрацію шасі.

Створюючи детальну картину того, як водій поводиться у реальній ситуації, ми можемо визначити потенціал для покращення нашої власної системи безпеки.

Кабіна також обладнана десятьма камерами, усі вони документують поведінку водія. П’ять видимих камер розташовані на лобовому склі перед водієм. Вони використовують інфрачервоне світло для запису та реєстрації усіх рухів очей водія. Це дозволяє дослідникам побачити, де, коли і як часто водій дивиться на дорогу та дивиться вниз на свій телефон та GPS (супутникова навігаційна система), наприклад. 

П’ять камер добре приховані усередині кабіни, так щоб водій не звертав на них увагу. Вони документують інші типові речі, які роблять водії – записується усе, починаючи з того, як водій тримає кермо, та закінчуючи рухами акселератора та педалі від його ноги.  

Інший вражаючий проект, який зараз реалізує Volvo Trucks, спрямований на математичний опис поведінки водія – так звану модель водія. Вона буде згодом використовуватися для оцінювання активних систем безпеки.

 

Деякі вже існуючі на ринку системи, такі як Система попередження зіткнення з аварійним гальмом, були випробувані на тренажері. Один за одним, 46 водіїв сідали у тренажер, не знаючи, що має статися під час їхньої їзди. За 30 хвилин моделювалася критична ситуація, та активувалася система безпеки. 

«Це дозволило нам побачити, як швидко водій реагує на попередження, як він справляється з підтримкою системи та без системи, та чи є різниця у реакції людей, що вже мають досвід роботи з системою. Створюючи детальну картину того, як водій поводиться у реальній ситуації, ми можемо визначити потенціал для покращення нашої власної системи безпеки», - каже Густав Марккула, докторант технічних наук, який відповідає за проект. 

«Мені, як досліднику, важливо зустрічатися з іншими водіями та дізнатися, якої вони насправді думки про наші вироби та рішення. Я вважаю, що це ключ до успіху.”